tisdag 25 augusti 2015

En dimmig morgon

Det har inte blivit så mycket fiske de senaste veckorna då det varit fullt upp hemma, men i lördags morse blev det några timmar feederfiske. De senaste passen har det varit karpfiske och det är en hel del planering och prylar som ska packas, så jag kände att det var dags att köra ett enkelt pass.

Jag kom iväg strax innan 05:00 på lördagsmorgonen, väl framme vid sjön blandade jag till mitt mäsk för dagen som bestod av 1/3 Roach Ecstasy och 2/3 av Krillkung, båda från Swedbait.se. Sen tillsatte jag en burk hampafrön och vatten.
Roach Ecstasy är ett mörkt mäsk som binder otroligt bra och passar perfekt till djupare sjöar eller strömmande vatten då man vill att mäsket ska stanna kvar längre i feederkorgen. Eller krama hårda bollar och kasta i som inte löser upp sig för snabbt, men som ändå är aktivt på botten. Sjön jag fiskade i är inte så djup men valde ändå att blanda i en tredjedel då det är ett bra och prisvärt mäsk för framförallt mört och björkna, då min plan var att försöka få upp någon fin mört.

Dimman låg tät vid sjön och jag såg nog inte mer än 10 meter framför mig, så jag kastade efter gamla bilder i huvudet av platsen och hoppades på att det inte vuxit igen för mycket. Som krokbete valde jag att börja med bröd.


Efter någon minut kom första petet på spötoppen, direkt är alla sinnen på helspänn och man försvinner in i sin bubbla. I den finns inga måsten, problem, funderingar eller liknande saker utan det enda som finns är fokus på spötoppen. Magiskt! någon minut senare får jag ett ordentligt böj på spöt och ja lyfter men tyvärr ingen krokad fisk. På med en ny brödbit och feederkorgen fylls upp med mäsket. Det tar inte många sekunder innan spötoppen börjar indikera igen, men samma sak upprepar sig. Efter det missade nappet blir det väldigt lugnt på platsen.
Solen börjar kämpa sig igenom den täta dimman och klockan har hunnit bli halv sju.


Jag häller upp en kopp kaffe och funderar på vad jag ska göra, efter en stund börjar jag fingra lite på ett par burkar Pescaviva majs. Jag väljer att öppna burken med banansmak och sätter på 2 korn på min  Drennan Wide Gape krok i storlek 10 och kastar ut igen. Efter någon minut så indikerar spötoppen äntligen fisk på platsen. Men det blir ingen riktig fart utan bara små pet.
Jag fiskade med en helikopter rigg vilket har fungerat bra tidigare för mig. Det är enkelt att justera avståndet från krok till feederkorg vilket kan vara avgörande många gånger. Så jag flyttade upp kroken ca 50 centimeter från feederkorgen och kastade ut igen.
Vill man veta hur min helikopter rigg ser ut så kan man läsa mer om den i ett tidigare inlägg här.

Efter ytterligare 30 minuter utan att jag fått ett ordentligt napp valde dimman att ge upp och solen kom fram och morgonen blev riktigt fin.


Det blev ytterligare en kopp kaffe i  den värmande solen och det snurrade i huvudet, vad ska jag hitta på för att få igång fiskarna. Efter några mackor och ett par koppar kaffe till så bestämde jag mig för att tillsätta ett par vätskor i mäsket. Valet blev MVDEs Tutti Frutti och även lite Coconut Betaine Syrup från Crafty Catcher.


Jag kastade ut några korgar med mäsk och majs snabbt, och satte sen på ett par nya fina majskorn på kroken. Nästan direkt fick jag ett ordentligt böj i spötoppen, fast självklart missade jag att kroka fisken. Men igen så gick jag in i den där magiska bubblan och nu började det hända grejer. Efter ytterligare några pet så satt äntligen dagens första fisk på kroken, en mindre mört som snabbt fick tillbaka sin frihet.
Jag kastar ut igen och hinner knappt lägga ner spöt i klykan innan det indikerar napp och nu möts jag av rejält motstånd. En sutare har plockat upp mina majskorn och gör en riktig rusning mot näckrosorna, jag lyckas pressa tillbaka så den väljer att gå ut igen men enbart för att rusa åt andra hållet där det finns lika mycket sjögräs och näckrosor. Efter en stund och några rusningar senare lyckas jag ändå få sutaren i håven.

Sutare

Efter några snabba kort får den simma tillbaka.
Jag knöt om min rigg då den fick ta en del stryk och det är dumt att riskera att tappa nästa fisk.
Men efter en stund fiskar jag igen, och det tar inte lång tid innan det börjar nappa. Efter några missade fiskar lyckas jag kroka ännu en mört, tyvärr är även den i mindre storlek så den får snabbt simma tillbaka. Jag stannar kvar i min bubbla ett tag till och stirrar på min spötopp och sörplar i mig ett par koppar kaffe. Men snart tvingas man återvända till verkligheten och de där måstena, problemen, funderingarna eller liknande sakerna.

Inne i bubblan
Jag får inga fler fiskar den här morgonen men jag lyckades ändå lura upp några efter många funderingar, ändringar och kämpande, och det gör det bara ännu roligare. Det kan löna sig att göra små ändringar för att faktiskt lyckas en trög dag så se till att ta med olika beten, vätskor och dipper ut om möjligheten finns.
Glöm inte heller att justera längden på tafsen vilket kan göra skillnaden för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: