måndag 19 januari 2015

Tillverka egna ismetespöhållare

Tänkte visa mina spöhållare för ismetet och förklara hur min lösning ser ut.

Jag har använt mig av limklämmor tidigare år men har aldrig riktigt gillat den lösningen. Dessa blir inte speciellt stadiga i min mening och att fästa vippan på klämman är inte heller optimalt. Så förra året gjorde jag en annan lösning som fungerade helt ok. Men inför denna säsongen så gjorde jag lite små justeringar och har nu testat dem ett par pass och de fungerar precis som jag vill.

Jag gillar inte heller när vippan sitter fast i spöhållaren så har även gjort en lösning så man lätt kan sätta dit och plocka bort ismetevippan. Utan att den ramlar av eller hamnar på sidan av spöhållaren när vippan används, vilket kan hända om man använder de enkla varianterna med limklämmor.

Min lösning är väldigt enkel och är tagen ifrån hur ett angeldon ser ut.
Jag har tagit en regel som har måtten 45*45 millimeter, går att köpa på byggvaruhus.
Sen har jag kapat den i längder om 30 centimeter. Efter det så borrar jag ett hål 3 centimeter från överkanten av regeln med ett 10 millimeters borr så man får ett hål på ca 1 centimeter djupt.
Sandpappra noga efter du kapat och borrat så det inte finns några vassa kanter som linan skulle kunna fastna eller nötas emot.

Första steget är gjort
När hålet är gjort tar man trälim för utomhusbruk och häller i en rejäl klick och trycker sen dit en träplugg med måttet 10*40 millimeter.

Trälimmet är på plats
När trälimmet torkat och träpluggen sitter fast så klipper man till en lagom längd krympslang och värmer dit på träpluggen, sen tar man en liten skruv, mina är 2*15 millimeter och skruvar dit på träpluggen. Tar ett tunt borr och förborra så minskar man risken att träpluggen spricker och man får börja om igen. När skruven sitter fast så tar man igen en bit krympslang och värmer dit över skruven. Nu är hållaren klar för spöt och den lilla skruven gör så att det inte kan ramla av när det blåser ute och krympslangen skyddar så inte linan kan fastna eller skavas sönder.
I framtiden ska dessa spöhållare även få lite färg men jag har tyvärr inte haft tid och ville inte måla dem innan jag var nöjd med resultatet.

Spöhållare färdig
Nästa steg är att sätta dit hållaren för vippan. Jag har tagit en tunn bit plåt på 0,8 millimeter i tjocklek som jag klippt av i 5 centimeter långa bitar. Den här plåten hade jag hemma men borde gå enkelt att hitta en passande plåt på någon byggvarubutik. Sen har jag klippt biten så den är 5 millimeter bredare än rensbandet, min bit blev 11 millimeter då rensbandet jag använder är 6 millimeter brett.
Bocka till kanterna så det skapas en skåra som är 1 millimeter bredare än rensbandet. Jag bockade mina bitar med hjälp av ett skruvstycke, men går säkert med en vanlig flacktång eller liknande.
Jag bockar den 2 millimeter på varje sida så den ligger ganska tätt emot själva regeln. När jag bockat till hållaren så tar man och borrar ett hål på 2 millimeter i plåten i ena änden. Sen är det bara att skruva fast plåten med en mindre skruv så den ligger i kant mot regeln, se på bilderna nedanför.

Plåtbiten är klippt, bockad och borrad så bara att montera
Se bara till att hållaren ligger så pass tätt intill regeln så inte vippan kan ramla ut på sidan, men inte för hårt heller så du inte får dit vippan. Här brukar man få göra små justeringar innan det blir bra.

Såhär ser det ut när det är klart
Längden på spöhållaren kan man självklart kapa så dessa passar sina spön och rullar, viktigast är att det ligger stadigt på isen.
Vill man läsa hur jag har gjort mina vippor kan ni läsa inlägget Ismetevippor.

Jag låser fast spöhållaren med "slask" så står den stadigt
Mitt nästa lilla tips är att faktiskt använda limklämmor, fast för att hålla uppe spöhandtaget från isen om det är snö, blött eller blåser. Men istället för att klämma fast handtaget så tar man en bit PVC rör, mitt är 40 millimeter i diameter som man sätter i klämman för att sedan enkelt föra in spöt.

"Låser" fast spöt med klämman
Det går även att låsa fast limklämman med hjälp av slask så att den sitter stadigt i isen vid eventuell blåst eller liknande. När man får fäll kan man gå fram och plocka bort spöt utan att behöva röra varken spöhållare eller limklämma, även lätt att sätta tillbaka spöt igen efter fäll.
Använder man som jag haspelrullar med baitrunner funktion så får man upp rullen från isen så det inte är någon risk att veven ska kunna röra sig.

Spö och rulle kommer upp en bit från isen
Ni hittar mig även på Facebook och Instagram så gilla och följ mig gärna där.
Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: