onsdag 27 maj 2015

Fake Beten

Förra veckan blev det ett kvällspass som inte går till historien för det bästa sutarfisket...
Det började segt med tysta larm så jag började ändra riggar och beten och efter ungefär två timmar så tar ena larmet ton. Lyfter spöt och möts av bättre motstånd med några gungningar och en rejäl rusning mot vassen, lyckas stoppa fisken men två sekunder senare kliver den av.
Först tomhet men den byts sedan som vanligt ut mot svordomar när man tappar en bättre fisk.
Men nya tag och snart hade jag fått ut riggen igen.
Sen blev det tyvärr ett enda långt braxrace, de var som galna och larmen var nästan aldrig tysta. Jag tror det blev 6 stycken upp och flera tappade innan jag gav mig för kvällen.

Men istället för att beskriva mitt braxrace tänkte jag visa lite olika fake beten eller plast beten.
Jag använder dessa fake beten till nästan allt mitt fiske efter arter som sutare och brax.


Det som jag tycker är riktigt bra med dem är att man har en större säkerhet att alltid fiska med ett bete på kroken eller sitt "hår". Använder man riktig majs direkt på kroken eller ett par majskorn på en hair rigg finns alltid risken att småfisk plockar bort betet utan att det registreras och man fiskar då med enbart en krok.
Sen kan man även boosta dessa plastbeten, man kan lägga de i en vätska några dagar innan man ska fiska och de suger åt sig av vätskan och sprider sen den i vattnet.

Jag använder fake beten från Enterprise Tackle då jag tycker dessa håller en klass för sig. Eneterprise har väldigt många olika sorters fake beten, det finns allt ifrån hampafrön till sniglar men de vanligaste är det klassiska majset och maggoten.

De säljer även beten som redan ligger i vätskor från exempelvis CC Moore, Richworths och Solar, dessa beten luktar verkligen starkt och doften sitter kvar väldigt länge.

Fake Maggots Fake Majs

Det finns även glugs eller Flavour Pots där innehållet är framtaget för att verkligen tränga in i plasten och stanna kvar, här får man alltså själva vätskan och kan sen själv välja vad man vill lägga i för bete. Jag har provat maple and sweetcorn i år och det är en riktig söt stinkare som tyvärr sitter kvar på händerna i någon dag men tränger verkligen in i betet.


Enterprise Tackle har även fake boilies i olika storlekar och färger, de finns också i flaskor med olika dofter. Dessa boilies är flytande men har ett litet hål som man kan stoppa i till exempel tungsten putty för att kunna balansera den perfekt.

Fake Boilies

En favorit för min egen del är corn skins och pellet skins, det ser ut som ett majs eller ett pellets men är ihåligt. Det här ger väldigt många möjligheter, man kan till exempel stoppa i ett riktigt pellets eller majskorn för att det ska skyddas mot småfiskar. Men något jag använder dem till är att fylla med paste, det finns en uppsjö av olika sorters pasta idag både söta, fruktiga och stinkare. Det här är något jag verkligen rekommenderar er att testa.
Sätt ett fake skin på en hair rigg och sen mäska med t.ex krillkung från Swedbait och mycket pellets eller majs i och det brukar nappa bra!


Maggots och majs är som sagt de vanligaste fake betena och dessa använder jag själv mycket. De finns i både sjunkande och flytande vilket gör att man kan få bra och balanserade beten. Sen går det självklart utmärkt att använda två flytande majs för en vanlig popup rigg eller två sjunkande så att riggen ligger på botten. Flytande maggots balanserar man bra ihop med en krok i storlek 10-12 och de sjunkande är perfekta att sätta direkt på en krok för att sedan loose feeda med maggots då de sjunker som en riktig maggot.

Fake maggots Fake majs

T-riggen är en bra rigg till maggots och casters som jag använt mycket själv och har även skrivit om den i ett tidigare inlägg, finns att läsa här.
Men det finns många olika riggar att använda, allt ifrån en vanlig hair rigg till de lite mer avancerade, här är en bra sida med förklaringar på olika riggar och hur man knyter dem.


Enterprise Tackle har även flytande bröd som är perfekt till frilinefisket efter färna och det finns hundfoder i plast för de som gillar att fiska karp från ytan.

Det finns en stor mängd olika beten och tillbehör på Enterprise Tackles hemsida, så kolla in den här och det går snabbt att få hem sitt paket från England.
Men även Metebolaget har en hel del av deras produkter.
Vill man testa på lite olika beten så rekommenderar jag er att köpa en box med flera varianter av Enterprise beten, den hittar ni här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: