onsdag 2 september 2015

Otroligt bra läsning

Helgen som gick blev det inget fiske då mycket annat stod på schemat och vädret har vänt till det mer regniga hållet just nu. Så istället tänkte jag tipsa om en skrift som jag fick hem förra veckan.

Nämligen, Färnan - min favoritfisk som är skriven av Carl-Johan Månsson.
Jag minns att jag läste om den här skriften när den kom ut för ungefär 1,5 år sedan men då beställde jag den inte av någon konstig anledning, men bättre sent än aldrig.


Eftersom fisket är en stor del av mitt liv och tar upp mycket av min tid både i tankar och drömmar men även i fisketimmar så gillar jag ändå att sätta mig i soffan ibland och läsa en bra bok. Nej jag menar inte någon deckare eller roman om någon tragisk kriminalare som löser mord eller vad de kan handla om, jag menar självklart fiskeböcker. Tyvärr finns det inte så många svenska böcker som riktar in sig på mete så när man hittar dessa böcker eller texter så blir man extra glad.

Redan efter de första raderna i Färnan - min favoritfisk förstod jag att det här kommer bli mycket intressant läsning, Carl-Johan förklarar och skriver otroligt bra och hela texten är väldigt välskriven. Han fångar läsaren, jag tror det är så de brukar skriva i vanliga bokrecensioner kanske, eller? I vilket fall så fångade han mig och jag sträckläste nästan hela texten på en gång.

Ett kort utdrag ur förordet

Vad skriften handlar om är inte så svårt att gissa, färnan. Men vad som skrivs kring denna fantastiska sportfisk är mer intressant. Carl-Johan har mer än 20 års erfarenhet av färnafiske med många stora fiskar i håven, han jobbar även som fiskerikonsulent på Hushållningssällskapet i Kalmar. Han har helt enkelt en otrolig kunskap kring färnan som art men även väldigt stor kunskap om biologi och natur.

En del av innehållet

Han förklarar bra och ingående kring arten färna, han tar även upp olika metoder och visar både med bilder och bra text var färnan kan tänkas stå i åarna. Carl-Johan skriver även en del om fiskvård och då i första hand vad som kan göras för att stärka vårat bestånd av färnan i Sverige. Det finns också ett eget kapitel med många bra tips till nybörjaren, men den här skriften riktar sig minst lika mycket till den redan inbitne färnametaren. För även om det inte skulle finnas något tips till den redan inbitne så har man 100 sidor av otroligt bra, spännande och intressant läsning.

Ett litet utdrag från kapitlet lokalisering

Jag tycker att ni som metar färna, nya eller inbitna, eller ni som är sugna på att börja meta färna eller ni som bara vill ha inspiration till att kanske en dag testa att meta färna ska beställa ett exemplar av skriften Färnan - min favoritfisk.
Ni gör det genom att kontakta Carl-Johan direkt via den här E-post adressen:
carl-johan.mansson@hushallningssallskapet.se

Kostnaden är 200 kronor inklusive frakt och utskick. Vilket är en liten kostnad när man får 100 sidor av tips, teorier och ren glädje. Men även många timmars läsning, för jag kommer läsa om texten många gånger!

Bara en av Carl-Johans många fina färnor som finns med i skriften

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: