tisdag 8 september 2015

Höststämning

Folk börjar nu skriva på sociala medier, eller gnäller till andra att sommaren är slut, nu kommer den mörka, kalla och tråkiga hösten! När jag hör eller läser detta är det något som vaknar inom mig, nämligen gäddsuget! Hösten är ingen tråkig tid utan det är en fin årstid med många förväntningar och drömmar, i alla fall om man gillar gäddfiske. Så jag välkomnar hösten och stämningen den har med sig.

Med det sagt blev suget helt enkelt för stort i helgen, så jag bestämde mig för att göra höstens första flötestrollingpass. Väderoraklen hade svårt att bestämma sig dagarna innan, ena stunden skulle det regna, nästa var det sol och den tredje var det storm. Så allt var som vanligt.
Men när klockan ringde vid halv fem på söndagsmorgonen så var det en svag vind ute och uppehåll så det kändes lovande. Jag var nere vid sjön lite efter fem, lastade båten med grejerna och tacklade upp mina spön med död betesfisk och gav mig ut.


Ekolodet visade en vattentemperatur på 16,5 grader så fortfarande ganska badvänligt, men i luften var det ingen värme och den nordliga vinden gjorde det inte varmare. När jag fiskat i 15 minuter så kommer även de första regndropparna, Det blev helt enkelt riktig höststämning.
Jag rodde runt i knappt två timmar utan något napp, så jag bestämde mig för att ankra upp en stund och ta lite kaffe och några mackor medans jag funderade på vad jag skulle hitta på. Det slutade även regna för en stund när jag käkade frukost och solens strålar kom igenom molntäcket ibland.


Så med lite ny energi i kroppen testade jag en ny plats där jag vet att det brukar stå mycket småfisk på den grunda platån som ligger i anslutning till en brant. Jag rodde kanske 200 meter så knarrade det snabbt till i min ena rulle, Jag hann fundera på om betesfisken gick emot en sten eller om det var en gädda. Sen börjar det skrika i baitrunnern och linan lämnar rullen i rasande fart. Jag slår över bygeln snabbt så gäddan kan ta lite lina utan motstånd och väntar i några sekunder innan jag sätter in ett bestämt mothugg. Fast fisk och bra motstånd, den göra några rusningar mot botten men efter en stund kan jag håva den. När jag krokat av gäddan och ska lägga tillbaka min tång i hinken ser jag i ögonvrån hur den gör sig redo för ett rymningsförsök, men försent. Gäddan exploderar och gör ett akrobatiskt hopp och lyckas på något vis komma ur håven! Jag bara står och stirrar ner i en tom håv, men ganska omgående så börjar jag skratta och gratulerar gäddan och tackar den för en trevlig fight. Jag skulle tippa på att den vägde runt 5 kilo. Bestämmer mig för att ro tillbaka och börja om igen vid samma brant. Halvvägs tillbaka så öppnar sig himlen och det börjar vräka ner.


Ny betesfisk åker fram och innan jag börjar ro häller jag upp en kopp kaffe, tar några årtag och sen driver jag lite med vinden medans jag sörplar i mig mitt lätt regnutspädda kaffe. Då gungar det till i samma spö som innan och återigen skriker det i baitrunnern. Underbart ljud! Jag ger gäddan lite lina innan mothugget sätts in. Fast fisk och även denna verkar vara bättre. Efter några rusningar kan jag omsluta håvnätet kring gäddan, men den får spelet och lyckas kroka av sig själv och även denna försöker hoppa ur. Men nu är jag med på dessa akrobatiska rörelser, så den lyckas inte. Väl på mattan mäter jag den till 88 centimeter, men gäddan är smal så jag uppskattar den till kanske 4-4.5 kilo.
Eftersom det regnar som det gör så väljer jag att inte rigga kameran utan det blir ett par snabba kort på mattan innan den får simma tillbaka igen.

En smal krigare på 88 centimeter

Bestämmer mig för att ta samma brant igen så jag ror tillbaka, den här gången slutar det regna när jag är halvvägs så jag ankrar upp i fem minuter och tar ett par mackor och lite kaffe innan jag sätter på en ny betesfisk och börjar ro igen.

Wychwoods Agitator spön finns hos Metebolaget.se
De två första gäddorna har tagit på det yttre spöt så den här gången väljer jag att åka lite längre ut från branten. Jag fiskar med två spön och båda betesfiskarna på knappt 2 meters djup. Den här gången hann jag komma knappt 100 meter så får jag napp på det inre spöt. Baitrunnern skriker inte den här gången så jag är snabb på rullen och fäller bygeln, flötet vandrar ut mot djupare vatten så jag sätter snabbt in ett mothugg. Fast fisk igen, och även bra motstånd. Halvvägs in till båten känner jag den där hemska känslan när gäddan skakar på huvudet och en trekrok släpper. Men som tur är så sitter den andra kvar och jag kan håva även denna.
Under fighten har himlen återigen blivit mörk och regnet börjar vräka ner. Så jag tar ett snabbt mått på gäddan, 92 centimeter och bättre kondition än den förra.

Snabb bild i håven innan den fick simma tillbaka igen
Klockan hade hunnit bli halv elva och enligt väderoraklen i min telefon skulle det börja blåsa rejält vid lunchtid, jag hinner inte mer än stoppa ner telefonen i fickan så kommer det en rejäl nordlig vindpust som aldrig slutar. Så jag ger upp efter en stund då vinden blir för hård.

Men en riktigt trevlig start på höstfisket efter gädda med 3 helt ok fiskar och en som visade sina akrobatiska konster, hösten är en fin årstid. I alla fall om man gillar gäddfisket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: