tisdag 5 maj 2015

Fiske innan jobbet

Den senaste tiden har fisket blivit lite lidande då det är andra saker hemma som måste prioriteras, men abstinensen tog överhand så i torsdags passade jag på att fiska några timmar innan jobbet. Det blev inget riktat fiske utan jag ville mest prova och skapa mig en uppfattning av lite nyinköpta prylar.

Klockan ringde vid 04:00, pigg som en mört hoppade jag ur sängen och snabbt ut till köket för att packa ner mackor och fylla termosen med kaffe, sen på med kläderna. Bilen var packad sen dagen innan och mäsket var klart, det enda jag behövde göra var att fukta upp det lite när jag kom fram till sjön. Så det vara bara att köra direkt.

Det var fortfarande lite skumt ute när jag kom fram men solen hade börjat att väcka liv till dagen, så satte upp mina grejer och var snart igång med fisket.


Jag matade ut lite mäsk på min plats och sen var det bara att börja stirra på spötoppen och njuta av soluppgången, det är alltid en härlig känsla att se dagen vakna till liv.
Det tog inte mer än 5 minuter innan det första pillet registrerades och efter några fler pet så satt dagens första fisk.


Det var ingen stor fisk men var gott med lite gung i spöt och snart låg en mindre brax i håven. Jag krokade av och lät den simma tillbaka, sen var det bara att kasta ut igen. Nu tog det kanske 30 sekunder så satt nästa brax på kroken, kul när det blir lite rallyfiske även om det inte var någon storlek på den heller.

Jag fick hem en beställning från Metebolaget för ett tag sedan med lite småprylar som behövs men även ett nytt spö.
MAP carptek 12 fots Method Feederspö, passar perfekt till fiske efter arter som färna, sarv, brax och sutare. Det finns ingen angiven kastvikt på spöt, men i England används det till deras "Commercial" fiske efter mindre karp så det är ett ganska kraftigt feederspö. 2 spötoppar följer med, en soft och en medium, jag provade soft den här gången och den registrerade minsta pet. Det är bra ryggrad i spöt så man kan köra med lite tyngre feeders, jag använde en 30 grams korg och det var inga problem.
Nu blev det bara ett kort pass men måste ändå säga att spöt kändes väldigt bra, så jag hoppas kunna komma ut på lite fler turer snart och testa det ännu mer.


Till mäsk använde jag StarFish från Karpfiskebutiken sen blandade jag ner lite pellets, hampafrön och majs och det gillade braxen för det nappade på bra under hela morgonen. Krokbetet sprayade jag med Bag ´em - Red Krill.


Det var inte några långa stunder mellan nappen, men alla fiskar som fick syna håven var av mindre modell.


Klockan tickade på och solen hade kommit upp en bit på himlen vilket innebar att min fisketid snart var över, men det var en riktigt trevlig morgon med gott väder och många napp.


Riggen jag använde är en enkel helikopter rigg med ett fake majskorn från Enterprise Tackle.
Jag kör en kort tafs på ungefär 8-10cm med en Drennan Wide Gape i storlek 12. Sen har jag ett par flötesstopp och Gardner Target Kwik Lok Swivels så jag snabbt kan byta om kroken skulle bli slö eller om jag vill ha en annan färg på majskornet eller annat krokbete. Sen är det bara en anti tangle sleeve över så skapas det en liten bom som skjuter ifrån riggen från huvudlinan.



En riktigt bra rigg där man får en "bolt-rigg" effekt mot feederkorgen eftersom den korta tafsen sitter fast mellan flötesstoppen. Sen kan man lätt justera avståndet på riggen från korgen och prova fram vilket som fungerar för dagen, jag började med ungefär 40 cm men när nappen avtog så minskade jag avståndet till 20 cm och då tog det inte lång tid innan jag hade napp igen. Så se till att prova olika avstånd men även olika krokbeten och färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: