tisdag 12 maj 2015

Årets första

Efter mitt förra fiskepass innan jobbet så minskade inte fisksuget alls utan snarare ökade, som det så ofta brukar göra.
Så jag planerade snabbt in en ny morgontur till helgen efter.
Mina hampafrön var slut så jag preparerade en ny omgång och passade på att rensa i frysen så jag skulle få plats med lite nytt. En del av det gamla jag hade åkte ihop till en "gott och blandat" påse och i slutet av förra veckan stack jag ner till sjön för att förmäska ut påsen.
På fredagskvällen knöts det lite nya riggar och mäsket blandades klart och allt packades in i bilen, jag var redo för tidig avfärd.

Klockan ringde 03:40 på lördagsmorgonen, som vanligt kommer man upp lätt och snart stod jag och spanade ut genom köksfönstret för att kolla av vädret. Inga moln och helt vindstilla men temperaturen visade knappt 1 minusgrad. Temperaturen var inte riktigt vad jag hade hoppats på, men snart hade kaffet runnit ner och efter jag svept en kopp och fått på mig kläderna var jag på väg.

Framme vid sjön möts jag av en riktig vykortsvy, det är vid sådana tillfällen jag funderar på varför folk säger att man är galen, idiot, eller bara konstig som går upp mitt i natten för att fiska. Jag tänker istället att de är idioter som vill missa tillfällen som dessa. Jag tar fram kameran och knäpper av några bilder och skrattar lite för mig själv och tänker på alla stackare som ligger och sover, sen bär jag ner grejerna till sjön.


Den här gången valde jag att ta med två spön, feederspöt fick nytt förtroende medan det andra spöt hamnade i ett larm. Jag körde helikopterriggar med väldigt korta tafsar på båda spöna, samma som jag beskrev i mitt förra inlägg här. Valet på mäsk blev Krillkung från Swedbait med lite extra majs, hampafrön och 4 millimeter red hallibut och krill pellets från Massive baits som Karpfiskebutiken säljer. Riktigt fina och prisvärda pellets.
Swedbaits krillkung är ett riktigt fint mäsk med en härlig doft och det binder riktigt bra även om man tillsätter en hel del partiklar. Ett grymt bra allround mäsk för nästan alla arter, så letar du efter ett bra mäsk tycker jag du ska köp hem Krillkung. Går att beställa direkt hos Swedbait i deras webbshop här.


Vid kvart i fem så kastar jag ut min första rigg och lägger ner spöt i larmet, hinner knappt gå därifrån innan det piper till men blir sen tyst igen. Jag får ut riggen till mitt feederspö och lägger ner det i klykan när det piper ordentligt i larmet, snabbt upp ur stolen och lyfter spöt. Möts av lite gungningar i spöt och snart ligger det en brax i håven, krokar av och släpper tillbaka den snabbt. Fyller upp feederkorgen och sen ut med riggen igen, hinner ens inte sänka linan innan det rycker till i spöt och ännu en brax får syna insidan av håvnätet. Kastar ut igen och denna gången får jag lägga ner spöt och nästan sätta mig i stolen innan larmet tar ton, men tyvärr tappar jag fisken knappt halvvägs in. Omkast och precis när jag lagt ner spöt i larmet så ser jag i ögonvrån hur feedertoppen böjer sig, jag kastar mig nästan över spöt och lyfter upp det. Ett par fina gungningar och fast fisk, känns inte som en brax och efter en kort stund kan jag håva en bättre mört.

Nu lugnar det ner sig lite, så hinner få fram termosen och några mackor och när jag nästan ätit upp min första macka och hällt upp en kopp kaffe får jag några snabba pip i larmet och snart ligger ännu en brax i håven.
kastar ut snabbt och sjunker sen ner i stolen och sörplar i mig lite halvljummet kaffe och äter upp resten av mackorna.
Vid feederspöt är det väldigt lugnt så efter mackorna har ätits upp bestämmer jag mig för att ändra längd på avståndet från feederkorgen och riggen men även byta ut betet. Ett gult fake majskorn fick förtroendet. Fyller upp feederkorgen och kastar ut, efter ett par minuter böjer sig spötoppen och fast fisk. En mindre mört hade tagit majskornet.
Efter mörten blir det lugnt och tyst, så passar på att dricka lite mer kaffe och njuta av den fina morgonen. Jag passar även på att ta lite kort och självklart så tar larmet ton när jag flyttat mig en bit ifrån spöna. Men fisken är krokad och ännu en brax är snart landad.


Båda spöna är snart ute igen och så får jag några pet på feederspöt, är på helspänn och snart böjer sig spöt ordentligt och fast fisk. Nu möts jag av bättre motstånd och fisken rusar rakt in mot vassen men lyckas styra ut den innan den hann gå fast och efter några turer till så ligger så äntligen årets första sutare i håven. Riktigt roligt och vilken fight den lilla skönheten bjöd på, och det nya feederspöt var helt perfekt till ändamålet! Kan varmt rekommendera Map Carptek 12ft Commercial Method Feeder Rod, finns hos Metebolaget för 599 kronor.

Årets första sutare
Efter sutaren så får jag bara lite pet på feederspöt, men larmet hinner ta ton ytterligare några gånger med fler braxar. Jag tappar även en sutare en bit ifrån håven på larmspöt, men det går inte att klaga på den här lördagsmorgonen.
Sjön låg vindstilla och solen hade letat sig upp en bit på himlen när det var dags att plocka ihop och åka hem igen. Men jag hoppas snart komma ut igen på lite fiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: