onsdag 4 november 2015

Var är mete artiklarna

Jag har inte hunnit med något fiske på ett tag, det är hemskt och abstinensen börjar bli påtaglig. Men till helgen ska det bli ett pass, vad det blir får jag se lite.

Så nu till överskriften, var är mete artiklarna?
Häromdagen så såg jag en länkning i en Facebook grupp till en mycket trevlig artikel i Magazine Fisheco om mörtmete från 2011.

Lånad bild av Magazine Fisheco från 2011
Det var efter jag läst denna artikel som jag fick för mig att börja kolla igenom hela deras katalog bakåt i tiden, och hittade några intressanta artiklar där metet faktiskt fick vara med. Men med tiden har dessa artiklar tyvärr uteblivit nästan helt. Jag kan förstå att spinn, vertikal och vad allt det heter har fler utövare, så självklart skrivs det mer om dessa områden.
Men så få kan vi metare inte vara väl? Det känns som metet ändå har fått ett litet uppsving de senaste åren, eller är det bara önsketänkande från min sida? Väljer vi att inte läsa artiklarna, eller vet de flesta meteutövare inte ens om dessa online tidningar?
Jag själv brukar alltid bläddra igenom dessa gratistidningar i hopp om att det ska finnas en mete artikel, för hoppet sägs ju vara det sista som överger oss.

Självklart är inte min tanke att hänga ut Magazine Fisheco på något vis här då de gör ett kanonjobb med sin tidning och de har publicerat flera bra mete artiklar. Jag kommer länka till några av dem i slutet av inlägget. De fick mer bli ett visande exempel för de flesta tidningar, både i tryck och online. Förr köpte jag gärna fisketidningar i handeln och prenumererade även på flera olika, men inte längre då det mot slutet var en, max två mindre artiklar om mete per år innan jag slutade.
Metet försvann nästan helt ungefär samtidigt i alla tidningarna kändes det som.
Det kanske är för få av oss metare som vill, kan eller orkar skriva artiklar? Eller är det så att det inte efterfrågas några mete artiklar? Flera som håller på med metet kanske väljer att prenumerera på Engelska tidningar istället?

Men jag själv vill kunna läsa en intressant, lärorik eller spännande artikel på svenska om metet här i Sverige, precis som mört artikeln i Magazine Fisheco från 2011. Jag vill bli sporrad, lätt besatt av tanken att få komma ut och meta efter den där mörten eller prova det där lilla tipset som artikeln gav mig.

Så vad kan problemet vara, varför har mete artiklarna nästan försvunnit helt, vill vi inte läsa om mörtmete längre? Jag har själv inget svar på alla frågor, jag ville mest skriva av mig och ställa frågorna till er som läser inlägget. För flera av er kanske har bra svar eller är lika frågande som jag?

Nu när jag fått ur mig mina tankar kring ämnet så kommer här istället länkar till några mete artiklar.
Magazine Fisheco artiklar:
Mörten
Vårfiske efter karp med Lubbe
Strategi för storgädda i strömmande vatten
Det finns fler mete artiklar så kolla in resten av alla Magazine Fisheco nummer här.

Magasin Mitt Fiske är också en gratis onlinefisketidning där jag själv bidragit med några mete artiklar, men dessa finns länkade under Tips & Trix sidan här.
Istället tänkte jag tipsa om en artikelserie som gjordes 2013 som heter Karpskolan.
Karpskolan del 1
Karpskolan del 2
Karpskolan del 3
Karpskolan del 4
Ni hittar alla nummer av Mitt Fiske här.

Till sist så vill jag bara påminna er om min tävling som pågår på min Facebook sida som ni hittar HÄR. Vinsten är en Ensamvargens Fiske T-shirt och en mätdekal, självklart får vinnaren välja storlek på T-shirten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: