torsdag 22 oktober 2015

Några timmar vid ån

Jag hann inte med något fiske i helgen som var så jag fick ett infall att prova några timmar efter jobbet i tisdags. Planen blev att sticka ut till ån och se om det fanns några färnor som ville nappa.

Vid halv tre på eftermiddagen flexade jag ut och efter en kort bilfärd och en snabb marsch till min tänkta plats för dagen var jag framme vid 15:00. Solen försökte komma fram lite bland de tjocka molnen, men det såg ändå ut som det kunde bli en fin eftermiddag.


Jag höll det enkelt den här gången också. Ett spö, lite olika krokbeten och sedan fiska av varje plats i ungefär 30 minuter. Så jag började snabbt fiska, såg en del småfisk i ytan då vattnet i ån var ganska klart. Efter cirka 20 minuter får jag ett par små pet, men sen blir det lugnt igen och 10 minuter senare vevar jag in för att byta plats. Jag kastar ut i ett bakvatten som ser lovande ut, lägger ner spöt i spöhållaren och letar fram termosen för att hälla upp lite kaffe. Då ser jag små pet i spötoppen, så jag lägger ner grejerna och gör mig redo. Efter ytterligare några mindre pet så böjer sig feedertoppen och jag krokar, men inget motstånd. Typiskt, men det är bara att kasta ut igen. Häller snabbt upp mitt kaffe nu, och ska precis sörpla i mig lite när samma sak händer igen, några snabba pet och ett böj. Jag spiller ut kaffet lite överallt men är ändå snabb att kroka, men jag missar igen. Vad är detta...?
Vevar in och kollar räkan, ser att den fått lite stryk och börjar ana vad som är på och nafsar. Jag kastar snabbt ut igen och den här gången spänner linan upp sig innan räkan nått botten och jag krokar. Fast fisk, och efter en väldigt odramatisk drilling så håvar jag en brax på omkring 1-1.5 kilo.


Efter braxen fått simma tillbaka så agnar jag på en ny räka och kastar ut, den här gången placerar jag det intill strömkanten istället och hoppas på att det inte är någon brax där. Det händer inget på 15-20 minuter så jag hinner äta några mackor och dricka upp mitt kaffe den här gången.


Men så gungar det till spöt och jag krokar, men återigen är det inget på kroken. Jag vevar in och ska precis lyfta upp räkan ur vattnet då jag ser en gädda kommer upp och gapar stort över den lilla räkan och vips så var räkan och kroken borta. Så nu väljer jag att knyta på en mindre krok och klipper även ner räkbiten lite, justerar längden på min rigg och kastar ut på samma ställe igen. Nu tar det inte många minuter innan nästa napp kommer och då sitter det ännu en brax i 1.5 kilos klassen på kroken. Den får simma tillbaka direkt. Efter krokbyte och justering av bete och längd på rigg så blir det ett braxrace med flera landade och missade, de verkar stå precis överallt och det tar bara någon minut så skakar det till i spötoppen. Kul fiske men inte riktigt det jag var ute efter, men det blev ändå några trevliga timmar innan mörkret kom och det var dags att åka hem.

Nu till en annan rolig grej, jag har snart haft 40 000 besökare på bloggen!
Jag startade den förra våren men det tog fart på hösten, så merparten av dessa besökare har kommit under 1 år vilket är riktigt kul!
Så TACK alla ni som läser, kommenterar och hör av er med frågor!
För att fira detta tänkte jag ha en liten tävling, men mer information om den kommer dyka upp nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: