onsdag 5 augusti 2015

Platt fall och oväntat besök

Nu har jag legat ute ännu en natt vid klubbvattnet, suget efter fler karpar blev för stort så i måndags gav jag mig av i vanlig tid. Jag var framme lite efter 18, satte mig och spanade en stund för att se om det syntes någon aktivitet. Vinden var obefintlig den här gången så sjön låg spegelblank. Enligt SMHI skulle det blåsa svag sydlig vind, men den såg jag aldrig. Ibland undrar jag om meteorolog kan vara det säkraste yrket ifrån att få sparken... Fel, fel och ännu mer fel men ändå så blir prognoserna inte bättre! (Förlåt alla meteorologer, det är bara lite frustration från min sida)

Jag fortsatte på samma koncept som vid mitt senaste besök med partiklar och pellets från Karpfiskebutiken.se och majs som mäsk, vill man läsa mer om det inlägget kan man göra det HÄR.
Valde att fiska KD-riggar den här gången då det var det som fungerade sist. Jag använde mig av flytande fakemajs från Enterprise Tackle som krokbete, dessa finns även hos Metebolaget.se.
Vid halv åtta hade jag fått ut mina riggar och mäskat upp mina platser, så det var bara att sätta sig i stolen och kolla ut över sjön i det fina och varma vädret.


Klockan gick och efter ett par koppar kaffe och lite kex så var det dags att slå upp tältet så det var gjort innan mörkret och myggen kom fram.
Inte långt efter det var gjort började det snabbt mörkna över sjön.


Jag satt en stund till i stolen och spanade, men vid halv elva var myggen så pass envisa så jag valde att krypa in i tältet. Jag somnade gott men blev väckt vid halv ett av ett pip från mitt högra larm, men sen blev det tyst igen. Somnade om en kort stund men vaknade till av ett knakande ljud från skogen, sen kom det berömda nöff nöff ljudet från ett vildsvin. Jag låg och lyssnade och insåg snart att grisen bara kom närmare och närmare mig, så jag valde att ta på mig pannlampan och gå ur tältet. Lyste in mot skogen och såg ett par ögon, den grymtade och fnyste mot mig. Jag ställde mig på en bänk vid grillplatsen som var bredvid tältet och klappade med händerna och gormade mot grisen för att få den att ge sig av, men inte. Så nu tog jag ett par steg mot grisen och försökte göra mig så stor jag kunde och skrek mot grisen, men inte en rörelse den bara fnyste lite åt mig. Nu hade mina ögon vant sig och jag såg att det var en ganska stor galt som stod knappt 10 meter från mig. Då började ett rådjur att skälla på mig och mitt gormande och skrikande kanske 20 meter åt andra hållet, vilket fick grisen att snabbt vända och ge sig in i skogen. Så jag får tacka det sura rådjuret, för vildsvinet verkade inte bry sig om mig och mina försök att skrämma den. Efter det spännande mötet tog det en stund innan jag somnade om. Vid 5 blev jag återigen väckt av ett pip i larmet. Men inget mer, igen. Fåglarna vid sjön vaknade strax efter pipet i larmet och höll igång ordentligt så det var inte lätt att sova mer. Så vid halv sju valde jag att gå upp och göra mig en kopp kaffe.


När jag varit uppe i kanske 5 minuter börjar det plaska ordentligt i vassen och jag ser snart att karparna myser lite. Så jag sitter och beskådar spelet medan jag äter frukost och sörplar i mig mitt kaffe. Efter en stund sätter de även igång i den lilla viken till vänster om mig så jag försöker få till någon bild, men inte ens det gick den här gången. Så vid halv tio ger jag upp, jag får se mig besegrad, ordentligt. Ett riktigt platt fall! Bara att åka hem och slicka såren, fundera på vad jag kunde gjort bättre eller annorlunda och göra ett nytt försök framöver. Men samtidigt så är det väl lite av tjusningen med fisket, hade man vunnit varje gång hade det inte varit lika spännande och roligt att få sluta håvnätet kring fisken man jagat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: