måndag 13 juli 2015

Mohawk rigg

Jag gillar att prova olika metoder och riggar i mitt fiske, jag tycker också det är roligt att sitta och pyssla och knyta olika riggar. Det är en mysig sysselsättning när man inte kan fiska!
Sen vet jag att många som metar tycker att det kompliceras för mycket, de säger att använd bara ett majskorn på kroken så får du fisk och visst fungerar det.
Man ska helt enkelt fiska och använda de metoder man tycker är roliga och de man tror på!

Med det sagt så tänkte jag visa en rigg till bottenmete jag har använt mig av ganska mycket det här året med riktigt bra resultat. Jag använder den framförallt när jag kör method feeders.
Den kommer till sitt rätta när man vill använda maggots men gärna lyfta upp dessa lite från botten.


Det som behövs är följande. 1 krok i storlek 14-16, 1 krok i storlek 8-10, blyhagel, flätat tafsmaterial, lekande och ett flytande fejkmajs. Man behöver även en betesnål.


Så här gör du.
Börja med att klippa av ca 25 centimeter av det flätade tafsmaterialet. Sen tar man en krok i storlek 14-16 och knyter fast i ena änden, valfri knut men jag själv använder mig av en halv blodknut.


Sen trär man dit sitt flytande fejkmajs på betesnålen med den breda sidan uppåt.


Trä sedan dit fejkmajset på tafsmaterialet genom att lägga linan i betesnålen så man har den på varje sida om nålen, så det bildas en ögla.


För ner fejkmajset över nålen och dra ut linan. (Precis som när man sätter dit ett flötesstopp.)

Så här ska det se ut när majskornet är på plats

Nu ska majskornet träs över kroken så det bara syns lite av böjen ovanför majskornet.


När det är gjort så gör man en vanlig hair-rigg. Man tar en krok i storlek 8-10 och trär dit tafsmaterialet ovanifrån på kroköglan, sen är det bara att mäta in var majskornet ska sitta.


Jag brukar ha det strax ovanför böjen på kroken då jag märkt att ett kort hår verkar kroka fisken bättre. När man mätt in håret klart så är det bara att vira linan 5-7 varv nedför krokskaftet, var bara noga med att vira linan mot den fasta sidan av öglan på kroken. Annars finns det en risk att linan kan skadas.


När man virat linan 5-7 gånger kan man vira 2 varv upp på skaftet igen, sen trär man tafsmaterialet igenom kroköglan ovanifrån igen. Fukta lite och dra sen åt.


Sen är det dags att mäta av längden och knyta dit lekandet i andra änden, jag använder mig av en grinner knut. bra längd på riggen är 10 centimeter.
Till sist är det bara att klämma dit ett blyhagel ca 2 centimeter nedanför kroköglan, det gör så det flytande majskornet inte flyter upp utan står 2 centimeter ovanför botten.


Nu när den är klar ska jag förklara hur man ska använda riggen.
När man ska fiska så tar man försiktigt tag i krokböjen på den lilla kroken som är gömd i majskornet så krokspetsen blir synlig. Tag sen tre maggots och trä på dem på kroken och tryck sedan försiktigt tillbaka krokspetsen i majskornet. Nu har man tre livliga maggots som sitter fast i majskornet och som står ca 2 centimeter ovanför botten. Småfisk har väldigt svårt att få bort dessa maggots från kroken och skulle de få bort dem så fiskar du ändå med ett majskorn. Krokningsförmågan blir också bra då det lilla blyhaglet hjälper till att fästa kroken i underläppen på fisken.

Som jag skrev tidigare använder jag denna rigg till mitt fiske med method feeders. Då blandar jag ner majs och maggotris i mäsket och även några levande maggots. Antingen får riggen hänga fritt bakom feedern eller så fäster jag den väldigt ytligt så man inte trycker sönder maggotsen.


En otroligt effektiv rigg där jag fick upp 19 braxar och 1 sutare på några timmars morgonfiske för ett tag sedan. Jag har tappat en fisk på riggen och det var en sutare som rusade in bland vass och näckrosor så skyller det inte enbart på riggen. Så gillar man att knyta och knåpa lite en regnig torsdagskväll eller någon annan dag så tycker jag ni ska prova Mohawk riggen, enkel och väldigt effektiv!

2 kommentarer:

  1. Hej.. grym blogg :-).. tack för tipset :-)... ska testas.. kanske dum fråga eller jag som är trög men vad är maggotris??
    Mvh laban
    labanfro@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Laban!
      Kul att du gillar bloggen, alltid roligt att höra!
      Maggotris är preparerat vanligt ris som med enkla medel kan liknas vid maggots, här är en länk till hur du gör dessa maggotris. http://ensamvargensfiske.blogspot.com/2014/06/fake-maggots.html
      Mvh
      Christian

      Radera

Configuration After installing, you might want to change these default settings: