onsdag 22 juli 2015

Första natten vid ett nytt vatten

När man har småbarn, hus och ett altanbygge som tog större delen av våren så har det inte funnits tid att komma iväg på årets första övernattning.
Men förra veckan blev det äntligen dags för en natt vid sjön, valet föll på ett karpvatten som tillhör fiskeklubben jag är medlem i och som jag inte fiskat i tidigare.
Dagarna innan knöt jag riggar och fixade till alla grejer så det inte skulle uppstå någon otrevlig överraskning!
Vid fem på tisdagseftermiddagen satte jag mig i bilen och knappade in sjön på gpsen, sen var det bara att köra. Efter ungefär en timme var jag framme, nu var man sådär galet taggad och fiskesugen så jag lastade fort ur sakerna jag behövde för att få ut riggarna i vattnet. Men det tar alltid lite tid att få ordning på detaljerna och de sista skulle preppas innan jag kunde kasta ut på mina valda platser. Men vid halv åtta så var allt klart, jag satte mig i stolen och spanade i ca 30 minuter efter aktivitet på ytan och drack en kopp kaffe.

Sen var det dags att slå upp bivvyt och få in säng och sovsäck. Jag valde en plats med den bästa utsikten, knappt 1 meter från vattenkanten. Ingången sattes mot spöna så jag kunde ha koll på dem inifrån.



När jag fått ordning på sovplatsen var det dags att få skämma bort sig lite, så en öl och godis kom fram medans jag satt i stolen och bara njöt av lugnet och atmosfären, spänningen och förväntningarna var på topp. Helt enkelt som det ska vara när man fiskar!

En folköl fick räcka då det skulle jobbas dagen efter
Efter jag suttit och spanat i kanske 45 minuter så visar sig en karp i ytan inte alltför långt bort från min ena plats, så nu kändes det riktigt bra.

Jag valde att fiska med bottenbetes rigg, en enkel rigg där jag satte 2 fodermajs och ett flytande fakemajskorn från Enterprise Tackle för att balansera upp det hela. Sen ett litet blyhagel ca 2 centimeter från kroken. Anledningen till blyhaglet är att förhoppningsvis få kroken att vända ännu snabbare och fästa i underläppen på karpen.


Jag mäskade med färdigpreparerade partiklar från StarFish lite pellets från Massive Baits och några boilies från Pitbull Baits, sen tillsatte jag egenpreparerad fodermajs och vanlig burkmajs i min blandning. Till sist hällde jag på lite groundbait från StarFish för att binda ihop det något. Sen kastade jag ut några spombar över varje plats.

Det finns ännu fler beten och produkter till ett bra pris hos Karpfiskebutiken, du kommer till hemsidan genom att klicka HÄR.

Produkter från Karpfiskebutiken
Klockan tickade på men det var en otroligt skön kväll så en sista kopp kaffe och fortsätta spana ut över sjön tills mörkret tog över.


John Blund började göra sig påmind så vid midnatt kröp jag ned i sovsäcken.
Vid 03:00 blev jag väckt av ett par pip i en larmet, tyvärr blev det tyst igen, men det verkade som det var fisk på platsen. Men det tog inte många minuter innan jag somna igen.
Vid 05:00 vakna jag till och hörde något röra sig utanför tältet, strax efter så tittade en trana fram 20 centimeter från ingången. Den stirrade lite frågande på mig men valde sen att sakta vandra bort utmed sjökanten. Då utsikten var av bästa slag med dansande dimslöjor över sjön så låg jag kvar i min varma sovsäck och bara nöjt av stunden. Men efter 30 minuter så tog kaffesuget över så det var bara att gå upp och få igång gasolbrännaren och koka upp vatten. När jag satt och sörplade i mig dagens första kopp så får jag 4-5 snabba pip i mitt högra larm, men sen tyst igen fast pulsen steg snabbt!
Efter en stund blev det en klassisk bacon och ägg frukost, smakar otroligt bra i alla lägen men vid sjön är det en riktig gourmé frukost. När jag sitter och mumsar ser jag en karp rulla över min ena plats, jag hinner tänka att där borde det snart hända något, då får jag åter några pip i larmet och en hanger som rör sig sakta uppåt. Men igen tyst. Jag får tyvärr inget riktigt ordentligt "run" på mina grejer. Tillslut är klockan så pass mycket att jag måste ge upp och åka till jobbet. Men även om jag blankade så var det gott att få en natt bakom spöna. Det var som sagt ett nytt vatten så jag räknade inte med någon action utan att snarare få en liten lärdom om sjön, så till nästa gång blir det ett par mindre ändringar.
En blankning är bara ett steg närmare drömfisken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: