tisdag 23 juni 2015

Inte vad jag väntat mig

Förra veckan blev det inget fiske alls då det var lite ledighet med familjen, men veckan innan vi skulle iväg så hann jag med ett kortare kvällspass. Själva fisket gick väl inte till historien som det bästa men det avslutades med något jag inte hade väntat mig!

Jag gjorde ännu ett försök med mina method feeders och samma mäskblandning som gången innan då det levererade otroligt bra. Jag körde även på samma riggar då jag ville få lite mer tid i vattnet med en av dem som jag kommer ta upp på bloggen framöver.

Jag begav mig mot sjön lite efter 18:00 och hade satt ihop allt och fått ut mina riggar strax innan klockan 19:00.


Jag såg att det var en hel del rörelse vid mina platser och någon fisk gick upp och rullade på ytan. Femton minuter senare började det pipa ett par tre gånger i ena larmet, sen blev det tyst igen men efter ett par sekunder så hoppade min hanger upp och ned, lyfte spöt och kände fisken en kort stund innan den släppte. Jag var kanske lite väl het på gröten med att kroka.
Inget att göra något åt, bara att ladda om en ny methodboll och kasta ut igen.
Efter knappt trettio minuter så börjar min hanger dansa igen, nu är fisken ordentligt krokad och dagens första brax kan landas.

Det går ytterligare en stund innan nästa brax kan landas. Men vid 20:30 så kommer det ett enda långt pip ifrån ena larmet och hangern dansar inte utan sitter fast mot larmet och baitrunnern skriker. Jag lyfter spöt och möts av bra motstånd, äntligen en sutare.
Sen gör den som de flesta sutare gör, simmar i två hundra rakt in mot närmaste vass men jag lyckas vända den och tänker att den här har jag.
Men då fastnar min lina i något under ytan och sutaren släpper och går tyvärr fri ur den fighten.
Några väl valda ord avlöser varandra men efter en stund har jag kastat ut igen, sen sätter jag mig i stolen och tar några koppar kaffe.

Under en timme framåt får jag upp ytterligare 5 braxar men tappar även ett par fiskar precis när jag lyfter spöt och det är något som känns konstigt, fast jag kan inte riktigt sätta fingret på det.
Det verkar inte vara brax eller sutare som tar mitt bete.

Men vid 21:30 får jag ett ordentligt napp på mitt högra spö som lurat mig under den senaste timmen, lyfter spöt och nu sitter fisken. Det blir rejält tungt i andra änden, men det känns inte som en sutare då de klassiska rusningarna saknas. Fisken går snarare i sidled och jag får lägg rejäl press för att styra tillbaka den, men så bryter den ytan men vänder snabbt nedåt igen och gör en rejäl rusning. När jag såg vad det var så var det dags att ta det lugnt och bara försöka kontrollera istället för att pressa.
En gädda hade plockat upp min T-rigg, och det var inte en snipa utan en lite större fisk.

T-rig

Min rigg bestod av en Korda Kurve Shank krok i storlek 10 hair-riggad med fake maggot och caster från Enterprise Tackle, mitt tafsmaterial var Gardner Trickster Heavy i 15 lb. 10 centimeter ifrån kroken sitter min method feeder som är knuten till 0.25 Prologic XLNT Camo HP lina.
Inte direkt anpassat till gäddfiske så lugnt och fint fick jag låta gäddan göra sina rusningar och enbart försöka hålla den borta från de värsta näckros och vass bältena. Jag hade inte med mig någon håv för gäddan utan en Tubertini håv i storlek 50 x 60 centimeter. Jag hade inte heller någon möjlighet att förflytta mig så jag skulle kunna ta ett bra gälgrepp, men jag lyckades tillslut att styra in henne i håven så jag kunde få in den till kanten och där ta ett säkert gälgrepp och lägga henne på mattan. Kroken sitter perfekt i mungipan och tyngden från method feedern minskade risken att linan skulle hamna bland alla vassa tänder avsevärt.
Jag valde att varken mäta eller väga damen då fighten blev som den blev utan jag tog några snabba kort då kameran redan var uppställd och sedan fick hon återgå till vattnet och återhämta sig innan hon simmade iväg. Men jag uppskattade gäddan till omkring 90 centimeter och en utlekt vikt på 4-5 kilo. En otroligt rolig fight och fångst som jag inte glömmer i första taget.
Jag brukar säga att jag slutade helt med spinnfisket för jag var så dålig på det. Men jag kunde visst få gäddor på artificiella beten, fast jag fortsätter nog med att meta gäddorna med betesfisk framöver ändå!

Pike on fake maggots
Inte de bästa bilderna men jag ville få tillbaka gäddan så snabbt som möjligt

Efter gäddan hade simmat tillbaka så var jag rätt nöjd och rejält uppäten av mygg och knott så valde att plocka ihop och åka hem. Men 1 spö fick ligga kvar medan jag packade ner och jag fick ytterligare ett par mindre braxar.

Till sist, ni som inte läst senaste numret av Magasin Mitt Fiske kan göra det här och ni som enbart vill läsa min artikel om sutarfiske kan göra det HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: