torsdag 18 juni 2015

Anteckna mera?

Det blir inte så mycket fiske i det här inlägget utan mer kring ett ämne, nämligen anteckningar.



För ett tag sedan så läste jag ett inlägg i en grupp på det sociala mediet Facebook angående att anteckna eller inte anteckna sina fisketurer.
Det fick mig att tänka lite kring de ämnet då jag själv antecknar varje fiskepass och har gjort så i flera år, men vad får jag ut av det?

Så jag satte mig en kväll för att bläddra lite i mina gamla anteckningsböcker och jag började direkt minnas flera pass, både de bra men även de mindre bra. Självklart dök fiskeabstinensen upp som ett brev på posten. Men när jag satt där och bläddrade så insåg jag att man har rätt mycket information sparad att gå tillbaka till och kolla igenom om det är något som man inte får att stämma i sitt fiske eller om man bara vill minnas tillbaka lite.

Här är en lista på de sakerna jag skriver ned.


  • Metod och art 
  • Datum, starttid och antal timmar jag fiskar
  • Väder och vind för dagen
  • Väder och vind dagarna innan om det skiljer sig mot det faktiska vädret när jag fiskar
  • Temperaturer 
  • Antal spön och vilka riggar jag använder mig av
  • Vilket bete som använts
  • Vilket djup varje spö fiskas på
  • Vad mitt mäsk innehåller om jag använder mäsk
  • Vad mitt förmäsk har innehållit om det har använts och om det skiljer sig mot det jag fiskar med
  • Antal fiskar och vilken tidpunkt varje fisk nappade och på vilken rigg
  • Antal fiskar som blivit krokade men som av någon anledning släppt, vilken tidpunkt och vilken rigg
  • Vikt och längd på de fiskar som jag anser behöver vägas och mätas
  • Justeringar och ändringar under fiskepasset
  • Övrigt (om något speciellt händer eller något som är värt att skriva ned)


  • Är det en ny plats jag fiskar på som visar sig vara bra så skriver jag även ner vilket avstånd jag fiskade på och ett riktmärke jag kastade mot för att till nästa gång kunna fiska på samma plats igen.
    Här kan man även rita upp en enklare skiss över sin fiskeplats och markera ut var riktmärket är.
    Jag har även informationen om avstånd och riktmärken på vatten sparade i anteckningar i mobilen.
    Jag skriver också ner klockslag för varje håvad och tappad fisk och på vilken rigg i mobilen för att senare skriva in det i mitt anteckningsblock.



    Vad har man då för nytta av detta?
    För min egen del kan jag gå tillbaka och kolla vad jag använde för mäsk, bete och riggar vid ett lyckat fiske om jag har haft några sega pass bakom mig. Kan även kolla väder och vind och se om det är bättre eller sämre vid vissa förhållanden och så vidare. Det blir en liten kunskapsbank att återvända till. Sen hävdar jag inte att detta är något som ska påverka när man ska fiska, för man vill väl alltid fiska!

    Sen kan det även vara bra och gå tillbaka ibland och läsa lite för att reflektera kring sitt fiske.
    Hur gjorde jag innan, vad har blivit bättre eller sämre, vilka riggar har fungerat bra och så vidare. 
    På så vis kan man göra ändringar i sitt fiske som kan få det att bli ännu bättre. Personligen försöker jag hela tiden att göra små ändringar som jag tror på och provar sen dessa ett tag för att se om de gör någon skillnad. Har jag då skrivit ned det kan jag vid ett senare tillfälle gå tillbaka och se hur det gick och kanske återuppta den ändringen. Man utvecklar sitt fiske hela tiden istället för att använda samma metod, rigg och mäsk, fiskepass efter fiskepass. 

    Jag säger inte att alla ska göra på det här sättet utan självklart är det upp till var och en vilken nivå och tid man vill lägga sitt fiske på. Men det är inte så tidskrävande att skriva ner lite i ett anteckningsblock eller ett dokument på datorn för att senare kunna gå tillbaka och drömma sig bort till ett riktigt bra fiskepass en tråkig höstdag eller återupptäcka en riktigt bra rigg. 

    Det här blev som sagt en fundering och möjligtvis en diskussion kring ämnet från min sida.
    Nästa gång hoppas jag kunna bjuda på ett inlägg med både text och bilder kring mitt senaste fiskepass istället.

    Till sist vill jag önska allihop en trevlig midsommar helg!


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Configuration After installing, you might want to change these default settings: