tisdag 7 april 2015

Ett blåsigt gäddpass


Då det inte blivit mycket gäddfiske den här våren så slog jag till på ett kortare pass, tanken var att jag skulle köra lite flötestrolling men vindarna ville något annat.

Klockan ringde vid lite efter 5, gick upp och som man alltid gör, kollar ut i mörkret för att studera vädret samtidigt som väderapparna kollas av en sista gång. Tyvärr hade vindarna ökat en del och det lovades vindbyar upp till 13 m/s, bestämde mig ändå för att åka ner till sjön.

Väl framme så var vädret helt ok, men ganska snart efter jag kommit ut på sjön började vinden öka på som det var lovat. Där satt jag och gungade i hård nordvästlig vind och lite småduggande regn, riktigt mysigt...
Ekolodet visade 6 grader i vattnet, försökte driva med vinden så sakta det gick, vilket inte var det lättaste. Såg något enstaka eko men hittade inga större samlingar, klockan tickade på och flötena höll sig över ytan. Bestämde mig efter ett tag för att leta upp en lite lugnare plats för kaffe och mackor, ett spö fick ligga kvar medan jag åt frukost så man inte missar någon fisketid.



När jag satt och sörplade i mig kaffe och åt tunnbrödsrullar så var helt plötsligt flötet borta, efter ett kortare hjärnsläpp insåg jag att det faktiskt var napp. Satte in mothugg och fast fisk, tyvärr var det ingen större dam som hade bestämt sig för att hugga. Krokade snabbt av den lille. Ny betesfisk åkte ut och jag fortsatte äta min frukost. Tyvärr hände det inget mer på den platsen så jag gav mig vidare.


Nu hade vindarna ökat rejält så mitt desperata försök till flötestrolling fick läggas ned, valde istället att åka till en större vik för att se om det fanns någon aktivitet där. Efter knappt 15 minuter så började flötet simma mot vinden och dök strax efter. Mothugg och fast fisk, men tyvärr var det en liten igen som släppte vid båtkanten. Gav platsen 45 minuter till men sen var det dags att ge upp. Började packa ihop och begav mig sen tillbaka mot land.

Det blev inte riktigt som jag tänkt mig, men samtidigt ska det väl inte alltid bli det.
Nu däremot blir det inget mer gäddfiske förrän till hösten. Andra arter ska få större uppmärksamhet och när vattnet blivit lite varmare riktas den till karp och sutare. Men först ska ån få en hel del besök på jakt efter färna, björkna, sarv och mört.

Till sist vill jag påminna er om att det går att beställa nygjort mäsk från Swedbait. De har Sveriges bästa mäsk till Svenska vatten efter arter som karp, sutare, mört och brax.



Glöm inte heller Metebolagets fototävling där man denna månaden kan vinna en bedchair!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: