tisdag 14 april 2015

Ett besök vid ån

Helgen efter Sportfiskemässan gjorde jag ett besök vid ån tillsammans med Andreas för att se om vi kunde lura någon färna. Vi pratades vid under veckan och lade upp en plan för dagen, vi skulle prova ett par olika ställen i hopp om några napp.

Jag packade in allt i bilen på fredagen, fixade mackorna och laddade det svarta guldet. 
Klockan ringde vid halv sex på lördagen, som vanligt när det är fiske så kommer man oförskämt lätt ur sängen! Kaffebryggaren började snart smattra och doften från kaffet spred sig i köket. Efter att första koppen hade runnit ned så satte jag mig i bilen och körde till Andreas för att snabbt packa in hans grejer och sen vidare mot ån.

Väl framme såg det riktigt fint ut, vattennivån hade sjunkit lite och vädret för dagen såg riktigt lovande ut. Jag fick snabbt ut mina grejer och började förväntansfullt stirra på spötoppen. 


Det tog inte allt för lång tid innan det gungar till i min topp, lyfter snabbt och känner motstånd en kort stund men sen släpper det. Typiskt!

Bara att veva in, fylla upp feederkorgen igen och lägga ut på samma ställe. 
Klockan går men tyvärr så händer inget mer på den platsen, när jag vevar in och ska byta plats så ser jag i ögonvrån att Andreas lyfter sitt spö. Han vevar frenetiskt för att komma i kontakt med fisken som valt att simma mot honom, men snart så står spöt i en fin båge och efter en stund ligger det en fin färna i håven. 

En fin liten färna på ca 1 kg

Vi fortsätter nöta en stund till, solen värmer gott och det är riktigt fint att sitta vid åkanten.
Jag bestämmer mig för att veva upp och lägga om, men har fått bottennapp..
Lyckas ta mig upp på en bro som inte är allt för långt ifrån oss och går runt tills jag får loss mitt tackel. När jag vevat in så går en färna upp i ytan och vänder någon meter framför mig, sen går det någon minut och ännu en färna går upp vid ytan. Andreas bestämmer sig snabbt för att gå till bron och slänga ut ett par brödbitar för och se om de vill äta från ytan.
Det tar inte många minuter innan första brödbiten slukas, Andreas tacklar snabbt om och är snart ute på bron igen.
Första driften går perfekt och det tar inte lång tid innan brödbiten slukas och färnan är krokad.

Vattenytan exploderar när färnan krokas

Efter en stund börjar den närma sig håven men precis vid kanten så går den fri.. NEJ!
Men ändå roligt att lyckas lura en färna på ytan redan i mars månad.

Vi låter platsen vila en stund innan vi börjar slänga ut några bitar igen, men inget händer så vi bestämmer oss för en flytt istället.
In med grejerna i bilen och efter en kort stund är det bara att dra på sig vadarna och börja gå. 
Vi kom fram till ett ställe där inte ens vadarna räckte till, det har funnits en broliknande konstruktion där tidigare men det måste varit något år sen den var hel.. Vi kämpar och lyckas tillslut bygga ihop något som förhoppningsvis håller. Väl över så provar vi lyckan på ytan igen men det är helt dött. Så vi återgår till bottenmete men det är tyvärr helt stilla i grejerna, så vi ger snart upp för dagen och beger oss hemåt. Med lite krångel så lyckas vi även ta oss över vår "bro".
Fast jag blev utan fisk igen så var det en fin dag vid ån och tack för sällskapet Andreas, trevligt som vanligt!

Anledningen till att jag inte skrivit om det här passet tidigare är tidsbrist med andra fiskerelaterade uppdrag som jag kommer nämna mer om framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: