måndag 2 mars 2015

Premiären Avklarad

Äntligen fick jag komma ut på lite fiske igen efter en extremt tråkig vinter med dåliga isar som gjort att min ismetesäsong blev oerhört kort. Men i lördags sjösatte jag den gamla plastekan för några timmars flötestrolling efter gäddan. Härligt med premiär på öppet vatten redan den 28 februari.

Jag gillar att åka ut tidigt på morgonen och fiska, det är något speciellt med att få sitta där och se dagen vakna till liv. Sen är det en bra huggperiod när solen börjar leta sig fram och den vill man helst inte missa. Men i lördags hade jag lite annat att ta hand om på morgonen så strax efter lunch var jag ute på sjön.

Direkt när jag kommit ut så började det regna, extremt smått men tätt regn som gör att det mesta blir blött. Jag hade en svag västlig vind och vattentemperaturen höll sig strax över 2 grader. Inte optimala förhållanden men jag satt ändå i båten med ett leende och en euforisk känsla över att få fiska igen!
Jag rörde mig sakta fram över sjön och hade ena betesfisken på knappt 3 meters djup och den andra fick gå grundare på strax över 1 meter. Regnet började avta efter knappt 30 minuter så kaffet och mackorna kom fram medans jag satt och försökte se någon form av aktivitet på ytan. På ekolodet såg jag bara små samlingar av fisk på lite olika djup så kunde inte riktigt urskilja var gäddorna höll till.


Klockan tickade på och flera koppar kaffe rann ner, sakta gled jag fram på vattnet som nu nästan var helt spegelblankt. Vackert att titta på men desto sämre väder för gäddfiske. Jag kom in till en vik som legat skyddad från solen och där låg det fortfarande is, en härlig kontrast att sitta i båten och se sitt flöte sakta glida fram utmed iskanten.


Efter knappt två timmar gungar det så till i ena flötet, baitrunnern tickar sakta. Jag fäller snabbt över bygeln och låter några meter lina lämna rullen innan jag sätter in mothugg. känner motstånd men sen så släpper gäddan, NEJ! Vevar in efter en stund och möts av en sargad betesfisk. Bara att tackla på en ny och släppa ut igen. Jag fortsätter glida runt och låter platsen där jag tappade gäddan få vara i fred en stund innan jag återvänder. Solen börjar så sakta trycka sig igenom molntäcket och nu har vinden avtagit helt och hela sjön är spegelblank, sitter och njuter i det härliga vädret.



Jag nöter på ett tag till men förhållandena är som sagt inte optimala och platsen där gäddan högg på ger inget mer heller så får helt enkelt se mig besegrad så det var bara att packa ihop.

Ett spö nerpackat och klart. Rullskydd och håvnätspåse från Duoble W 

Men vilken grymt fin eftermiddag det var, skönt att vara igång med fiskeåret 2015 även om det blev ett blankpass. Fast det kan ju bara bli bättre!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: