måndag 9 mars 2015

Inte långt kvar till Mässan

Nu är det knappt ett par veckor kvar till årets Sportfiskemässa och jag tror det är flera sportfiskare därute som längtar till 20-22 mars. Själv ser jag fram emot att träffa många av er besökare på Metetorget där jag kommer finnas alla tre dagarna som en av bloggarna. Kom fram och ställ frågor och prata med oss om allt från predatormete till mäsk.

Men för att ge er mer information och väcka nyfikenheten hos er som inte riktigt vet vad Metetorget är så har jag har ställt några frågor till John B Eriksson.
John driver Metebolaget och är också drivkraften bakom Metetorget på årets Sportfiskemässa!

John berätta lite kort om dig själv för de som inte vet vem du är?

Jag har vid det här laget haft ett passionerat intresse för fiske och fiskar i 30 års tid. Av någon anledning fastnade jag tidigt för våra karpfiskare och metodiker och strategier för att fånga fiskar som sutare, karp, braxen. Men jag gillar även predatormetet. Jag är bland annat utbildad till biolog och har skrivit en del om fiske tidigare. Sedan några år har Metebolaget tagit mycket av min tid och mitt fokus.

Du driver som sagt Metebolaget, när startade du företaget och vilka vänder sig Metebolaget till?

Metebolaget säljer kvalitativa och ändamålsenliga produkter till alla som gillar mete, oavsett om favoritarten är gädda, karp, regnbåge, eller någon annan fisk. De utrustningar som används inom mete kan användas till fiske efter många arter. Jag tror att många fler skulle få ut mer av sitt fiske om de använde ändamålsenliga prylar i sitt fiske. Inte minst gäller det många regnbågsfiskare, som ännu inte upptäckt vilka moderna, bekväma och fiffiga prylar som det finns numer. Metebolaget har funnits i ungefär 5 år.

Metebolaget arrangerar även en fototävling som går under namnet "Metets värld" och som 
sträcker sig hela 2015. Berätta lite mer om tävlingen och vad din tanke är med tävlingen?

Metet i Sverige lever verkligen i skuggan av andra stora grenar inom sportfisket. Vi är relativt få som åker ut och fiskar med elektroniska nappalarm och moderna flöten och tackel. I många andra delar av Europa är emellertid metet gigantiskt stort. Genom fototävlingen vill vi försöka att sprida bilder om mete – och Metebolaget – så att fler får chans att inspireras av fina metebilder. Tävlingen löper som sagt hela året och man kan när som helst hoppa in med en eller flera bilder. Varje månad kan man vinna fina produkter ur vårt sortiment.

I år blir det tredje året i rad som Metebolaget ansvarar för Metetorget på Sportfiskemässan. Vad vill du uppnå med Metetorget och vad kan mässbesökarna förvänta sig av torget?

På Sportfiskemässan i Kista 2014 byggde vi upp verkliga fiskeplatser med tält, spön i spöställningar, avkrokningsmattor och annat som är kännetecknade för mete. Det var verkligen uppskattat. Många besökare tog fram sina mobiler och fotade och tyckte det såg mysigt och spännande ut. Vi bygger vidare på konceptet.
I Jönköping är skissen att det ska bli ännu bättre. Det blir 150 kvadratmeter mete och mycket att titta på.

Till sist, kan du avslöja något nytt eller spännande som gör det extra värt att besöka Metetorget?

Förutom dessa utställningar så kommer hängivna metare att visa upp mäsk, beten, tackel och annan utrustning på metetorget. För många kommer det vara en helt ny värld som visas upp. Men metetorget vänder sig också till alla sedan länge hängivna metare. Förutom nya, spännande prylar så är det ett utmärkte ställe att mingla med andra metare från hela Sverige och inspireras av alla möten.

Lånad bild av Metebolaget från förra årets Metetorg
Lånad bild av Metebolaget från förra årets Metetorg
Lånad bild av Metebolaget från förra årets Metetorg

Några sista ord.

Vill ni veta mer om Metebolagets fototävling hittar ni all information här.
Om ni vill läsa om Johns fiskeäventyr så rekommenderar jag varmt boken Storgäddor & Monstermalar som han har skrivit. Jag har även skrivit kort om boken i ett tidigare inlägg som ni kan läsa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: