måndag 16 mars 2015

Första försöket efter Färnan

Lördagen den 7 mars blev det en efterlängtad premiär, bottenmete efter färna.
Jag har velat fiska efter denna vackra fisk en längre tid men andra arter har fått större uppmärksamhet, men i år blir det ändring och färnan ska helt klart få mer tid.

Så veckan innan premiären var det planering och funderingar på riggar, mäsk och beten. Tankarna snurrade på vilket tillvägagångssätt jag skulle börja med. Men bestämde mig för maggots på kroken och Swedbaits Idkung som mäsk med lite "fake maggots" i då vattnet fortfarande är kallt.

Swedbaits Idkung passar perfekt till färna också
På fredagkvällen satte jag mig ned och knöt ihop min rigg, jag använder mig av en otroligt smart men väldigt enkel rigg-komponent från Enterprise Tackle. Det är ett "Adjuster Stop" som justeras direkt på huvudlinan utan att man behöver knyta. Man trär först dit sitt "buffer stop" sen trär man helt enkelt sin lina två varv igenom de båda hålen på den långsmala plastbiten och sen trär man dit "sleeve" komponenten.

Komponenterna är på plats
Sen är det bara att justera hur långt avstånd man vill ha från feederkorg eller sänke till sin krok. När man är nöjd med avståndet trycker man dit "buffer" stoppet och "sleeve" delen över plastbiten och ditt stopp blir fixerat. Se bara till att fästa din feederkorg, sänke eller lekande innan du sätter dit stoppet från Enterprise Tackle.

Riggat och klart
Nu har du alltså en running rig utan några knutar mer än till kroken på din lina. Som sagt, oerhört smart, enkel och smidig lösning.


När allt var packat och klart på fredagkvällen så var det dags att sova några timmar innan resan gick mot Växjö på lördagsmorgonen. Vid 06:45 var jag framme hos Andreas som skulle följa med och visa lite platser då han fiskat en del i ån tidigare. Efter en kopp kaffe och lite snack satte vi oss i bilen och körde ut till ån. Väl framme packade vi ur bilen och började gå, som tur är så behöver man inte gå speciellt långt så snart var vi framme. Började med att kolla in några platser innan vi bestämde oss var vi skulle starta. Det blev en sträcka som var lite lugnare och djupare.


Bara att börja tackla upp och göra i ordning de sista bitarna innan man fick kasta ut och förväntansfullt börja stirra på spötoppar.

Rullskydd från DoubleW, kolla även in deras Spötoppsskydd som är perfekt till Feerderspön


Andreas fiskade med räka på kroken och bröd som mäsk och det tog inte allt för lång tid innan det började petas lite på hans grejer och pulsen ökade något. Men det lugnade sig igen och vi började fundera på om det kunde varit abborren som var framme. Jag fiskade emot andra sidan av ån medans Andreas prövade mer i mitten och efter en stund hade även jag lite pet på mina grejer men även här blev det lugnt igen.

Andreas Feederkorg träffar vattenytan

Klockan gick och det petades lite på grejerna ibland, mest på Andreas spön så jag började fundera på om mitt val av bete var så smart.
Runt 11:00 så gungade till i Andreas spötopp och tillslut så satt det en fisk på kroken, men var det en färna?
Efter en väldigt odramatisk drilling så kom det upp en liten färna på knappt halvkilot.

Andreas med en liten färna
Liten men ändå väldigt fin fisk

Vi var ändå nöjda då vi hade funderingar på att byta plats, nu kunde vi nöta en stund till.
Jag fick se mig besegrad, maggots var inget bra drag denna dagen så knöt dit en ny krok i storlek 6 och agnade på en räka jag med.
Vi nötte vidare till kl 13:00, men det blev tyvärr inget mer så dags för platsbyte. Det blev en sträcka med lite mer ström, men vattennivån var extremt hög så det var tyvärr inget optimalt ställe och strömmen var starkare än vi trodde så vi fick snart se oss besegrade och bytte plats igen.
Denna gången blev det en lite lugnare sträcka som vi gav 45 minuter, men tyvärr blev det inga fler napp och vid 14:30 gav vi upp och packade ihop.

Även om jag blev utan färna så var det riktigt skoj att få komma ut på lite bottenmete och tack Andreas för en trevlig dag!
Nu har tankeverksamheten satt igång hur jag ska gå vidare och göra framöver. Nu kan jag bara tänka färnafiske så efter mässan blir det nytt försök!

Till sist, kom gärna förbi och säg hej på Sportfiskemässan, ni hittar mig på Metetorget. Där kommer det finnas massor av meteprylar uppställda och vi som finns på plats kommer visa riggar, mäsk och prylar.
Men framförallt så kommer vi vara där och snacka mete med er besökare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: