måndag 1 december 2014

I brist på fiske

I mitt förra inlägg skrev jag att jakten på de gröna sjövargarna skulle fortsätta, tyvärr blev det inte så.
Hösten är inte bara gäddfisketider utan även sjukdomstider och har man som jag små barn så avlöser förkylningar, feber och hosta varandra på både barn och vuxna.
Så tyvärr fick jag ställa in mitt planerade fiske förra söndagen, men istället för en rapport så får det bli ett par boktips som passar in på årstiden.

Börjar med Så fångar du storgäddan, en faktabok om modernt gäddfiske av Luis Rasmussen
Många av er känner säkert till Luis sen tidigare då han driver två mycket bra och informativa bloggar om både predatorfiske och karpfiske. Har ni inte kollat in bloggarna så hittar ni länkarna i min blogglista. Luis har även skrivit flera artiklar i olika fiskemagasin om både karp och gädda.

Omslagsbilden
Boken har några år på nacken och är tryckt 1998, så vi kan kalla den en klassiker. Tyvärr finns inte denna att köpa i bokhandeln men kolla på Tradera då den brukar dyka upp där ganska ofta.

Innehållsförteckningen
Boken innehåller många bra tips inom framförallt metet på olika vis som står sig än idag.
Informationen blandas med kortare historier där Luis med vänner fångar stora gäddor på olika metoder och årstider.

Information hur man tacklar betesfisk
Jag tycker det här är en väldigt trevlig bok att läsa och det är ofta jag plockar fram den för att bara läsa någon historia. Är man ny på metoden mete efter gädda på olika vis så kan jag verkligen rekommendera er att jaga ikapp ett exemplar.

Då tar vi bok nummer två, och vi är ju inte många dagar bort från december och det är nog fler än jag som längtar efter isen nu!
Modernt ismete av Hans Nordin

Omslag
Modernt ismete får väl även den ses som en klassiker inom svensk sportfiskelitteratur i min mening. Boken trycktes 2001 och finns tyvärr inte heller att köpa i bokhandeln idag, men återigen kolla på Tradera. Jag har köpt båda mina böcker därifrån.

Innehållsförteckningen
Hans Nordin är en profil inom sportfiskebranschen och även en av pionjärerna för modernt ismete, vill ni veta mer så kolla in hans hemsida.
Boken går igenom det mesta med tips kring utrustning, olika strategier efter olika arter. Den här boken är mer av en faktabok kring hur man ska gå tillväga för att fånga de olika arterna från isen. Även om boken nästan har 15 år på nacken så finns det ett och annat tips i den och det är mycket trevlig läsning.

Många olika tips
Stefan "Trumman" Trumstedt med en stor gädda som vanligt
Tips kring mörtstugor och sumpar
Nu tänker ni säkert, men all den här informationen finns ju på olika forum och hemsidor på internet, bara att googla så får man svar! Ja det är så sant, men i min värld så är det alltid trevligt att sätta sig i sin fåtölj, soffa eller gungstol med en kopp kaffe, ett glas julmust eller varför inte en riktigt god whisky och slippa det blåa skenet från skärmen. Vem vet, det kanske faktiskt dyker upp ett och annat tips som inte finns på nätet, ett kanontips som glömts bort som en dag kan vara skillnaden mellan fiasko och succé.

Lite nyinköpta prylar
Fick även hem ett trevligt paket för några dagar sedan med bland annat lite småprylar. Nya krokar och crimps till det förhoppningsvis kommande ismetet. Sen har jag även börjat på min planering inför säsongen 2015 så det blev lite smågrejer inköpta till det med. Ska framöver sätta mig och knyta lite olika riggar som ska provas ihop med dessa små komponenter i Gardners fina Target serie.
Kolla gärna in hela Gardners Target serie på Metebolagets hemsida.

Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: