lördag 22 november 2014

Ett besök i Blekinge

Förra helgen blev det inget fiske för min del, så abstinensen är rejäl nu, men i morgon är det dags att fortsätta jakten på de stora gröna sjövargarna.

Men för att stilla min abstinens lite så besökte jag Sportfiskarna Blekinges årliga föredrag, i år var det Håkan Fransson som var på besök och pratade gäddfiske.
Tog mig ner i tid till Mörrums folkets hus, pratade lite med andra fisketokiga besökare och köpte även lite lotter då det fanns ett fint prisbord från bland annat ABU Garcia.

Prisbord
Vid 18:30 så var det då dags för Östgöten Håkan Fransson att ta plats på scenen och prata gäddfiske för de knappt 60 besökarna som hittat dit.

Han pratade först lite om hur allt började och när han första gången träffade Kaj Jonsson på en pimpeltur. Kaj blev sedan en mentor till Håkan och dessa två fiskade mycket ihop.
Men fokus på det här föredraget var spinnfiske efter gädda, då kan man undra vad jag gjorde där som har en besatthet av mete?
Det finns alltid något att lära sig av duktiga fiskare, och Håkan är en väldigt duktig fiskare. Han har dragit många stora gäddor på olika metoder, en erkänt duktig vertikalfiskare efter både gös och röding. Han har även fiskat karp förr i tiden.

Han gav många tips kring själva spinnfisket men även att du t.ex måste kunna läsa ett vatten, det är inte bara att åka ut och börja dänga och tro att de stora ska komma. Sjökort ska studeras, hur har vinden legat veckorna eller dagarna innan du ska ut och så vidare. Många bra tips som jag tror flera inte tänker på även om det är självklart.

Håkan visade upp vilken utrustning han använder vid sitt spinnfiske, han visade även upp lite olika vobblers, jerkbaits och gummibeten.

Lite snack kring spön
Efter ungefär 1 timme så var det paus med kaffe och fralla. Jag hann med att prata lite med Håkan om både min hemby då jag är uppvuxen i Östergötland inte långt ifrån hans hemort. Men även lite karpfiske och sen bjöds det på en och annan fiskehistoria, och det är ju aldrig fel.
Under tiden vi fikade så var det även dragning av lotteriet och det blev många glada vinnare av fina priser.

Sen fortsatte Håkan prata och kom in på fler tips och trix, men även att det krävs pannben. Du måste orka nöta för att fånga de stora gäddorna. Detta är ett mycket bra tips, jag själv som kör mycket flötestrolling och statiskt mete har ibland många timmar mellan huggen så det gäller att fortsätta nöta. Huggen kommer till slut men man får inte vara rädd för att blanka heller.

Detta var ett väldigt intressant föredrag så jag vill tacka Sportfiskarna Blekinge och Håkan Fransson för en trevlig kväll, har ni möjlighet att i framtiden åka och lyssna på Håkan så tveka absolut inte!

En sista grej, jag har tryckt upp lite dekaler i olika storlekar som ska få pryda bland annat båt, ismetepulka och garagevägg. Så letar ni efter någon som kan trycka dekaler och kläder till ert team, förening eller företag? Kontakta Screen AB i Tingsryd så kan de säkerligen hjälpa er.

Dekaler i olika storlekar
Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: