fredag 3 oktober 2014

Två givande dagar

För två veckor sedan satte jag mig i bilen kl 07:15 och började min resa ner mot Bräkne Hoby, bilen var fylld med fiskesaker. Just den här fredagen och fredagen efter var jag inbjuden som gästlärare på Blekinge Folkhögskolas Fiskevårdslinje, mete stod nämligen på elevernas schema.

Den första fredagen var det halvdag inomhus, där fick eleverna först en genomgång kring utrustning för gäddmete, flötmete, bottenmete med feederspö och även larm-metet. Sen blev det frukost i skolans matsal med fralla och kaffe.
När vi kom tillbaka så var det dags för eleverna att få börja gräva ner näsan i mäsk, pellets, boilies, partiklar och flytande tillsatser. Många av dem rynkade lätt på näsan när dofter som krill och krabba kom fram men gillade dofterna bättre från t.ex jordgubb och brasem.
Vi gick igenom lite olika riggar och hur dessa såg ut under ytan, även hur mäsket löser upp sig i vattnet i en feederkorg, methodfeeders och PVA. Vi kollade även på hur pellets, boilies, hampa och andra partiklar ser ut under ytan.

Halvdagen gick fort och snart var det lunch för eleverna och hemfärd för mig, bara att packa ihop allt igen, men tog lite bilder innan jag gav mig iväg.

Skrivbordet är fyllt med godsaker
Många prylar visades
Lådan som visade hur mäsk, riggar m.m. ser ut i vatten
Lådan ovanifrån
Veckan hemma gick och snart var det fredag igen, färden gick återigen vid 07:15. Nu var bilen fylld till brädden med prylar.
Det var nämligen dags att ge sig ut och köra mete praktiskt vid en sjö som ligger i närheten av skolan. Vi mäskade upp en plats för larm-mete och eleverna fick kasta spomb med blandat resultat, men efter ett tag gick det kanon. Förhoppningen var att vi kunde lura upp någon brax eller sutare.

Mäsket för dagen
När vi mäskat klart och spöna var uppmätta och på plats gick vi vidare till bottenmete efter gädda med dött bete, spön riggades och några elever hade även med sig egna spön så snart var fyra spön utställda.

Ett par gäddmete spön på plats
Sen var det dags att få fram feederspöt och se om vi kunde lura upp någon mört, brax eller björkna. En av eleverna hade med sig sitt feederspö så han fick rigga upp och börja mäska upp och fiska. Tog inte lång tid innan spötoppen började gunga, några mindre fiskar kom snart upp. Några av de andra eleverna testade även de på att fiska med feederspö. Det är alltid lite knepigt i början att träffa rätt plats och nå klippet, ännu svårare när vinden började ta i men tycker det gick bra tillslut.

Napp på G eller?!
Tyvärr ökade vinden under dagen och larmspöna började pipa från alla håll, men fick ordning på bottenmete spöna efter brax och sutare så dessa inte stod och tjöt.

Vinden luras bra ibland
Dagen går och runt 13:00 så börjar ena larmet pipa där en död mört låg på botten, flötet försvann och kom upp och lade sig på ytan, napp! Väl framme så får jag kontakt med gäddan och sätter in mothugg, fast fisk.
En mindre fisk har plockat upp mörten, efter en kort stund börjar gäddan närma sig land när den släpper.
Katastrof! Men tyvärr är fiske så ibland.

Vi nöter på ett tag till men tyvärr så förblir larmen tysta från fisk, bara vinden som luras ibland.
Vid halv tre på eftermiddagen så packar vi ihop alla grejorna och beger oss tillbaka till skolan.

Jag vill avsluta med att tacka Blekinge Folkhögskolans Fiskevårdslinjes lärare för jag fick möjligheten att vara med om dessa två dagar, det har varit kanon och eleverna är ett gäng riktigt goa grabbar!
Hoppas vi ses igen och att ni lärde er något även om fisket var segt, men det är väl tjusningen med fisket i alla dess former!

Skitfiske på er till nästa gång!