torsdag 9 oktober 2014

Fågelmix

Tänkte att jag skulle gå igenom vad jag använder vid mäskning efter framförallt sutare, men fungerar bra till brax och karp med. Kommer dela upp det i olika inlägg och vissa delar finns redan på bloggen, men allt ska samlas under fliken Tips och Trix.

Börjar visa hur jag preparerar fågelfrön, i detta fallet vildfågelmix men det finns även andra frön till parakiter eller kanariefåglar som fungerar mycket bra.

Vildfågelmix 58% Solrosfrön, 23% Havre, 15% Vete, 4% Jordnötter
Så nu till hur jag preparerar dessa frön, det går nämligen inte att använda dem direkt ur påsen för då kommer inte fiskarna må bra och fröna kommer även bara flyta upp på ytan.
Det första är att hälla upp hur mycket frö man vill preparera i en hink, jag brukar dela upp påsen i två omgångar så ca 2 kilo åt gången.

2 kilo fågelfrö
Steg två är att hälla på melass, jag brukar ta 2 deciliter per 1 kilo frö.

4 deciliter melass 
Sen är det dags att slå på vatten, det ska vara så det täcker fröna och blanda runt ordentligt med en sked. Sätt dit locket på hinken och låta det hela stå i 3 dagar, se bara till att kolla så vattnet hela tiden täcker fröna så det inte torkar ut.

blandat och klart, bara på med locket och låt stå i 3 dagar
När de tre dagarna gått så är det dags att koka allt i ca 30 minuter, så bara häll över allt från hinken i en stor kastrull, koka upp och låt det puttra i trettio minuter, rör om lite då och då.

Koka fröna i ca 30 minuter
Efter trettio minuter så häller du tillbaka allt från kastrullen i hinken, på med locket.
Låt det stå i ytterligare 3 dagar och dra till sig ännu mer av vätskan.
Det går bra att använda fröna direkt efter kokning om man vill, men jag brukar alltid låta det stå o suga upp mer vätska.
Fröna sväller upp så det blir ganska mycket av 2 kilo,

Vill man ha frön i sin PVA stickmix t.ex. så går det bra. Lägg den mängd frön du vill ha i saltat vatten en stund innan för att PVA bagen inte ska lösas upp innan den hamnar på botten av sjön.

Jag fryser in 0.5 kilo i varje påse för att sedan blanda ihop dessa med lite annat smått och gått som jag kommer ta upp här framöver.

Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: