fredag 17 oktober 2014

Nästan 100

För ett par veckor sedan var det dags för ett kort flötestrollingpass. Vi hade besök över helgen så hade sällskap i båten för några timmars fiske.
Vi åkte ut efter en god frukost i trevligt sällskap, klockan var närmare elva innan allt var fixat och flötena låg i vattnet. Det var riktigt skönt väder med sol, runt 15 grader och lagom syd/sydvästlig vind så det kändes allt som vi skulle kunna lura upp en bättre gädda.

Rodde runt ett tag, några koppar kaffe och goda hembakade bullar slank ner medans flötena höll sig ovan ytan. Vinden ökade lite så försökte drifta med den så gått det gick, klockan tickade på och var nu runt kvart i ett.
Men så kom vi fram mot en djupkant och låg perfekt i driften, ena spöt gungar till lite och baitrunnern börjar knarra gott. Mothugg sätts in, fast fisk!
Den går och stånkar lite nere vid botten men jag pressar upp den så sakta mot ytan och efter några rusningar så får vi in damen i båten. Tyvärr hamnade kameran hemma och mobilens bilder blev under all kritik, men mätte henne till 98 cm och en uppskattad vikt på runt 6 kg.

Kändes bra att vi slapp åka hem med risk att få höra det fula ordet.
Klockan hade blivit ett men en drift till skulle vi hinna med innan det var dags att bege sig hemåt igen. På med ny betesfisk och släppa ut, vi hade drivit en bit i vinden så jag valde att åka ner och vända så vi kom tillbaka mot samma djuphåla igen då vi såg en hel del betesfisk på ekolodet.

Efter knappa tio minuter så gungar det till rejält i spöt och baitrunnern knarrar inte utan snarare skriker och linan rusar av rullen, en härligt våldsam attack! Mothugg sätts in och gästen i båten får börja drilla, han får upp henne till ytan och då gör hon några fina hopp och rusningar innan vi kan lyfta in gäddan i båten, men tyvärr stannade måttbandet vid 95 cm och en uppskattad vikt på knappa 6 kilo. Men en härlig fight bjöd hon på, så gästen var nöjd när hon simmade tillbaka och vi började vår resa in till bryggan igen. Blev ändå ett lyckat kortpass på 2.5 timme.

Var även hos fiskhandlaren och köpte på mig lite betesfisk, dessa styckfryser jag i plastfolie. Viktigt att de ligger rakt i frysen, gärna på en tallrik, bricka eller skärbräda så de inte blir böjda åt alla konstiga håll. Anledningen till det är att det går utmärkt att fästa fisken på kroken i fryst tillstånd, den tinar upp i vattnet och släpper då ifrån sig mycket doftspår.

En sill på ca 300 gram
Paketerade i plastfolie och sedan in i frysen
Kom även över ett tjugotal strömmingar som jag brukar använda till statiskt bottenmete, strömmingen har räddat mig flera gånger då den är fet och oljig så gäddan hittar fram och plockar upp den.

Strömming i bra storlek
En påse med strömming som jag också styckfryser 
När jag flötestrollar med sill använder jag oftast 2 stycken trekrokar i storlek 2 och en storlek 4-6 som jag fäster i sillens mun, och de andra två fäster jag i sidan på sillen och ger den en liten böj så den får lite mer rörelse i vattnet. Krokar som fungerat bra för mig är Owner ST36BC, Owner ST36RD, Gamakatsu Treble 13B och Kamasan B990 i olika storlekar.

Färdigknutna tackel
Lite av det material jag använder och som fungerat bra för mig
Jag använder mig av röda krokar ibland med lite rasselkulor och/eller propellerblad då det vissa dagar verkar trigga till fler hugg, sen om det beror på röd krok, rassel, propellerblad eller inte låter jag vara osagt men så länge det fungerar för mig kommer jag fortsätta!
Som tafsmaterial använder jag Esox Super Trace eller Drennan Esox Super 7, vissa tackel använder jag wirelås och då är det Drennan slim crimps som gäller.
Du hittar flöten, krokar, tafsmaterial med mera till gäddmetet hos Metebolaget.


Till helgen blir det ett nytt försök och då hoppas jag på att måttbandet visar över 100.

Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: