onsdag 3 september 2014

Ett kort morgonpass

För ett par veckor sedan var jag ute på ett kortare morgonpass, både för att testa lite nya prylar men även stilla min abstinens.
Värmen som höll oss i ett järngrepp hade precis lugnat ner sig lite och kvällen innan jag skulle åka ut kom regnet och temperaturen sjönk snabbt till knappa 15 grader, man kunde andas igen!

Mäsk och stickmix blandades ihop kvällen innan och bilen packades, de obligatoriska mackorna med ost fixades till, saft blandades och kaffebryggaren laddades. Klockan ställdes på 04:30, rena sovmorgonen när hösten börjar närma sig.

Klockan ringde och snart var jag ute vid sjön och vid klockan halv sex var platsen mäskad och två spön med stickmix låg på sina platser, härligt!

Härlig morgon och regnet drar bort
Efter knappt trettio minuter så får jag ett par pip i larmet och 10 sekunder senare så drar det iväg.
Snart så har jag släppt tillbaka en brax på knappt 1 kg.

Hinner precis få ut betet igen så dyker det upp en herre i en båt som börjar kasta runt inte långt ifrån min plats, men som tur är så ger han snart upp och ror vidare, dock inte särskilt snabbt då han verkar tycka att ankaret ska vara i. Skrattar gott för mig själv innan han tillslut kommer på problemet och får upp ankaret.

Herren i båten jobbar på
Efter ankarincidenten så blir det lite kaffe och macka, men blir störd av några pip och än en gång så var det en brax som fastnat på kroken men fick snabbt simma hem igen.

Fixa ny pva sticka och få i lite pasta i mitt fake majs och sen ut på platsen igen.

Mistral Baits Bloodworm and Fishmeal pasta är min absoluta favorit, finns hos Metebolaget
Redo för nya fångster
Fortsätter min frukost och får lite besök igen, fast denna gången var det ingen fiskare utan en snyltare. Bjöd på lite smulor, sen fick den mumsa på lite mäskrester som hamnat i vattenkanten, tror nog att den blev nöjd.

Snyltaren som både ätit brödsmulor och mäsk
Det går över en timme innan det helt plötsligt skriker i larmet och en sutare har blivit lurad, men det blir tyvärr jag som står där med en tom krok. Efter ett par ilskna varv runt lite näckrosor går den gröne besökaren fri.

Nya tag så bara att fylla en ny pva sticka och sen i med riggen igen, men det enda som händer är ytterligare en brax innan jag får bege mig hemåt igen.

Nästa inlägg kommer inom kort och då blir det en liten närmare titt på en ny pryl jag införskaffat!
Så håll koll eller gå in och gilla min Facebook sida så får ni information när nya inlägg är publicerade men även lite annat smått och gott.  

Skitfiske tills nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: