söndag 10 augusti 2014

Nya Rullar

För ett tag sedan fick jag ett trevligt paket från Fiskekompaniet, jag hade nämligen beställt ett par nya rullar. Då pengar tyvärr inte växer på träd så brukar jag leta på nätet och se vad som finns i en rimlig prisklass och sedan leta efter recensioner och kolla på olika forum vad folk säger om produkterna.

Denna gången var jag ute efter två nya rullar i en storlek på runt 8000 med baitrunner, de kommer användas till lite av varje i mitt fiske och kommer få bli mina slitvargar.
Det blev Nash H-GUN FR-8.

Nash H-GUN FR-8
Priset hos Fiskekompaniet är 549kr st vilket är ett väldigt bra pris. Men nu lär säkert många tänka att man får vad man betalar för, och jag kan hålla med i det resonemanget, men inte alltid.
När det kommer till dessa rullar så är jag imponerad, bromsen är väldigt jämn och lätt att ställa snabbt. Baitrunnern är också väldigt känslig men stadig så man behöver inte vrida mycket för att hitta en bra inställning för ändamålet.

Snygg rulle med läckra detaljer
Linkapaciteten är följande
630 meter för 0,28
494 meter för 0,30
393 meter för 0,35
Linuppläggningen är jämn och linan löper riktigt bra när man kastar, veven är stabil vid invevning och när man tar in lina med fisk i andra änden. Hela rullen känns väldigt stabil.

Ny lina påspolad
Utväxlingen är  4.8:1
Kullager är 6+1
Mer teknisk information kan ni läsa på Nash hemsida


Snygga detaljer på rullarna

Det jag kan säga som ett litet minus är att man inte får med någon extra spole utan de får köpas till för 149kr styck, fiskekompaniet har dessa också såklart. 

I övrigt är jag som sagt imponerad över dessa rullar och hoppas att det förblir så!

I väntan på napp
Vill ni veta mer eller är sugen på ett inköp så rekommenderar jag er att ta kontakt med fiskekompaniet, riktigt bra service från de grabbarna!

Skitfiske på er till nästa gång!

2 kommentarer:

  1. Fina rullar! Måste dock fråga: varför så enormt stor linkapacitet? En halv kilometer 0,30?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Herman, De flesta rullar i den här storleken har väldigt stor linkapacitet, de är inriktade mot karpfisket och vid vissa sjöar runt om i Europa får man ro ut sitt tackel flera hundra meter för att komma på rätt plats och då behövs det rätt mycket lina. Hoppas det hjälpte dig lite.

      Radera

Configuration After installing, you might want to change these default settings: