onsdag 23 september 2015

En rolig och givande förmiddag

I måndags fick jag återigen uppdraget att vara gästlärare på Blekinge folkhögskolas fiskevårdslinje i Bräkne-Hoby.
Det var dags för eleverna att få en teoretisk halvdag om mete. Det pratades bland annat om utrustning, metoder, mäsk, tillsatser och partiklar. Dofter av tutti frutti, red maggot och monster crab låg som en dimma i klassrummet, men några av eleverna uppskattade det kanske inte riktigt lika mycket som jag. Fast de flesta sniffade ändå på allt och funderade vad det faktiskt luktade som.
Det är inte alltid lätt att försöka få redan inbitna spinn, vertikal och flugfiskande personer intresserade av något nytt, utan de föredrar sin favoritmetod. Men eleverna visade ändå ett intresse för metet och ställde många bra och intressanta frågor som jag försökte svara på på bästa sätt. Det blev även flera intressanta diskussioner kring fiske i allmänhet så tiden gick fort, som vanligt när man pratar fiske.
Jag hoppas och tror att de faktiskt tyckte det var intressant att se och lära sig mer kring metet och att kanske någon av de provar på det själv i framtiden.
Men nästa måndag blir det återigen dags att packa bilen med fiskeprylar och styra den till
Bräkne-Hoby, för då blir det en heldag vid vattnet. Men mer om det kommer dyka upp här under nästa vecka.
Är man intresserad av att läsa fiskevårdslinjen vid Blekinge Folkhögskola hittar man mer information här.

Många prylar gicks igenom under förmiddagen
Nu till något annat, nämligen böcker.
Som jag skrivit tidigare så gillar jag att sätta mig i soffan ibland och läsa fiskeböcker. Så för ett tag sedan beställde jag hem Rikard Bengtssons två böcker, En Karpmetares Bekännelser och En Karpmetares Reflektioner. Jag har inte hunnit läsa ut båda men måste ändå tipsa er som inte köpt dem eller sett dem innan att vänta inte, för ni vill inte vara utan!


Jag började läsa En Karpmetares Bekännelser och är riktigt imponerad över både berättelserna men även hur Rikard skriver, han är otroligt duktig och har man börjat läsa är det väldigt svårt att sluta. Min sambo brukar undra vad jag sitter och skrattar åt och skakar sen på huvudet när hon inser att jag läser en fiskebok.
Alla dessa äventyr från 80 talet och framåt både i Sverige och utomlands som Rikard bjuder på är otroligt spännande att läsa om och en del dråpliga saker som inträffat återberättas med en riktigt härlig humor. Det finns också gott om bilder på fina karpar i boken.
Jag ser verkligen fram emot att få börja läsa En Karpmetares Reflektioner men samtidigt önskar jag att En Karpmetares Bekännelser inte tar slut, för så bra, rolig och spännande är den.
Även om du inte är karpmetare men har ett fiskeintresse och gillar fiskehistorier så är det här en bok att beställa.
Man kan beställa båda böckerna för 599 kronor via Rikard Bengtssons hemsida här.

Till sist tänkte jag tipsa om ett äldre inlägg jag skrivit på bloggen.
Även om vi inte riktigt vill inse det så går vi mot kallare tider och vill man inte vara ute i sista sekunden är det snart dags att börja gå igenom sina ismete prylar.
Jag skrev ihop en guide förra året hur jag gör mina ismetevippor och det inlägget kan ni läsa här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: