lördag 1 november 2014

Vintertid och gäddor

Jag nöter vidare med gäddorna och flötestrolling som metod.
I söndags var det dags igen, sovmorgonen brann inne då vi gick över till vintertid men ingen förlust, ett fiskepass vinner alltid över en sovmorgon alla dagar i veckan.

Vädret såg bra ut med syd/sydvästlig vind och lite växlande molnighet, så goda tider.
Framme vid sjön packades bilen ur och snart hade jag kommit ut till dagens första plats, flötena hamnade på släp och vinden rörde mig sakta framåt över sjön.

Härlig höstdag 
Kameran låg i väskan när det fullständigt exploderade framför mig, abborren var på jakt, det hoppade småfisk överallt. Lyckades få fram den men tyvärr så vill inte fisken röra sig över ytan där jag tittade åt utan de flesta bilderna såg ut som denna.

Fisken hann precis komma undan kameran
Efter mina försök till att få skådespelet på bild så blir det återigen fokus på flötena och vågorna så jag hamnar rätt.

Efter knappt 20 minuter gungar det till i det högra spöt som är närmast land och baitrunnern sätter igång och knarra. Låter gäddan plocka lite lina innan mothugget sätts in och möts av bra motstånd i andra änden. Mitt Wychwood Agitator spö böjer sig finfint och jag står där och drillar med ett stort leende. Snart så har jag lyft in gäddan i båten, tar ett snabbt mått och som vanligt når den inte över 100 utan stannar på 96 centimeter.

Grymt spö som ni hittar hos Metebolaget, finns i både 10 och 12 fot, kolla in dem
Gott spöböj och en slirbroms som knarrar är poesi!
Ny sill släpps ut igen, fortsätter driva med vinden och sörplar på lite kaffe och lyxar till det med skinkmacka. Solen börjar titta fram lite och värmer på rätt gott, ekolodet visar en vattentemperatur på knappt 10 grader. Ena flötet glider precis utmed en vass och det gungar till lite i spöt men ingen lina lämnar rullen. Ett par gungningar till, botten eller?
Tar upp spöt och rycker till, möts av ett par korta gungningar och ser sen en mindre gädda i vattenytan. Vevar in den odramatiskt och krokar av snabbt och tar fram en ny sill.

Ny sill tacklas upp
Klockan har hunnit bli lite efter nio. Är på väg mot ett djupare parti av sjön och ser på lodet att det står lite betesfisk så hoppas på ett nytt hugg. Flötena hinner bara gå över kanten innan det ena dyker,
låter lite lina löpa ut sen sätts mothugget in. Men efter bara ett par gungningar så släpper gäddan.
Så är det tyvärr ibland.

Sargad sill efter gäddans attack
Vinden ökar och klockan tickar på, flötena håller sig ovan ytan och termosen börjar eka tom. Men en drift över en mindre djuphåla ska jag väl hinna med innan det är dags att åka hem till verkligheten.

Bromsar upp båten lite då jag börjar närma mig en kant och det tar inte lång tid innan ett flöte dyker, sätter in ett mothugg och denna gången går det bättre. Fast fisk!
Känns som en helt ok fisk och efter en stund dyker det upp en fin gädda i 4-5 kilos klassen.

Visar upp sig lite snabbt innan hon gjorde en rusning till
Bjöd på en trevlig fight
Krokar av gäddan i vattnet och känner mig nöjd med dagen.
Packar ihop och rör mig hemåt, på vägen hem börjar jag planera nästa pass. Fiske är fantastiskt.

Skitfiske på er till nästa gång!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: