lördag 25 oktober 2014

Nytt försök

I söndags var det så dags för ett nytt flötestrollingpass.
Klockan ringde vid kvart över sex vilket är rena sovmorgonen, termosen fylldes med det svarta guldet, mackor och kanelbullar packades ner i väskan och snart satt man i bilen. Taggad till tusen som vanligt när det är fiske så prylarna var snabbt i båten och jag var på väg ut till mitt första ställe. Sill riggades och hamnade snart på släp bakom båten, de första små regnstänken började komma ner.

Så här tacklar jag sillen
Väderoraklen hade lovat måttlig syd/sydvästlig vind, mulet och regnskurar och denna dagen får jag ändå ge dom godkänt för det stämde bra. Jag gled sakta fram över sjön och flötena guppade fint bakom båten, efter ungefär tio minuter går jag förbi en halvö och strax efter dyker flötet närmast land och baitrunnern tar ton.
Jag fäller upp bygeln och låter gäddan ta lite lina innan mothugget sätts in, möts av bra motstånd och fast fisk. Efter några rusningar så kan jag snart lyfta in henne i båten, krokar av och tar ett snabbt mått innan gäddan får simma tillbaka.

Inte riktigt hundra men bjöd på en bra fight
Bra start på dagen, ny sill tacklas på och flötet släpps ut igen.

Flötet på väg ut bakom båten
Regnet ökar något, så dags för första koppen kaffe medan jag driver med vinden och närmar mig en mindre håla i sjön, ekolodet visar mycket betesfisk i hålan men sillen förblir orörd. Mer kaffe rinner ner och mackorna äts upp, men sparar kanelbullen lite till. Klockan börjar närma sig 10 och vinden har ökat något så driver bara med, men kommer lite väl nära en ö så ror ut lite så inte den närmsta sillen ska gå fast. Det gick bra hann jag tänka innan det tjuter till i baitrunnern, botten eller napp? Fäller bygeln och inser att linan försvinner snabbt från spolen så sätter in mothugg direkt, bra gungningar i spöt igen. Får upp gäddan mot ytan och hon väljer då att göra akrobatiska konster och några härliga rusningar, riktigt förbannad helt enkelt! Men efter en stund kan jag lyfta in gäddan i båten, ser att denna är något mindre än förra så uppskattar längden till 90-95 cm, hon får simma hem direkt. Är man själv i båten tycker jag inte det är värt att fixa med kamera så länge det inte är ett PB eller något extra fint med fisken.
Nu var det dags för den där kanelbullen och lite mer kaffe medan jag sakta började glida fram över sjön igen.

Härlig dag på sjön
Jag nöter på ett tag till men regnet ökar och inga fler gäddor vill vara med och leka denna dagen så packar ihop och beger mig hemåt igen, men ändå nöjd med dagen, det är ju alltid härligt att få känna gungningar i spöt!

Fick ett par frågor vid mitt förra inlägg om flötestrolling, den ena var hur jag tacklar sillen och den andra var vilka flöten jag använder.
Hur jag tacklar sillen syns både på första bilden i inlägget och här.

Jag böjer sillen lite genom att spänna upp tafsmaterialet mellan första & andra kroken
Flötena jag använder är Fox In-Line Trolling Float, oftast använder jag 25 grams varianten till flötestrolling med död sill. Men allt är en smaksak och vad för storlek man har på sin betesfisk och hur mycket man vill blya ner sitt bete.
Flöten, sänken med mera till gäddmete och flötestrolling hittar ni hos Metebolaget 
Finns även artiklar om flötestrolling och produktfilmer på Metebolagets sida.

Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: