fredag 25 juli 2014

Semestern blev invigd

För ett par veckor sedan började jag min ganska korta semester med ett morgonpass, men jag tog lite sovmorgon.

Klockan ringde 04:30, jag hade som vanligt fixat till mitt mäsk, packat bilen och fixat med mackor kvällen innan. Så när kaffet runnit igenom bryggaren och hamnat i en termos så satt jag snart i bilen.

Väl framme så var det bara att börja sätta upp grejorna och få i lite mäsk på mina platser, snart låg även riggarna i. Efter knappt 15 minuter fick jag ett par pip och sen ett dropback, braxen var krokad. En liten rackare som fick syna mattan men var snabbt tillbaks i vattnet.
Gött med fisk snabbt. Men helst ville jag ha sutare, fast efter min senaste övernattning var en fisk väldigt välkommen.

Redo för fler napp i vinden
Snart låg riggen på plats igen och samma sak inträffade, fast denna gången var jag lite snabb på det så braxen gick fri. Han precis veva in innan andra spöt fick fart och snart låg det ännu en liten gynnare till brax på mattan.

Kastade om båda spöna och efter bara någon minut va ännu en liten brax framme, på under timmen hade jag till slut fått upp 4 små braxar.

Jag bytte dipp på krokbetet och kramade en rejäl boll runt min methodfeeder och sen ut med riggen igen. Vinden hade börjat ta i och värmen kom snabbt, satte mig i stolen och tog en kopp kaffe och några mackor. Braxen verkade ha försvunnit för nu var larmen tysta i 30 minuter. Sen tog det fart i spöt där jag hade bytt dipp, möttes av bättre motstånd i andra änden. Äntligen!

Dagens första
Inget monster men väldigt välkommen. Vevade upp det andra spöt och dippade om krokbetet och kramade en ny boll och snart låg båda spöna på sina platser.

Godsaker på väg ut
Vinden och värmen ökade ännu mer, kaffet byttes mot saft och jag började leta efter lite skugga.
Mitt i allt skuggletande så tar ena larmet ton och jag möts igen av en sutare i andra änden, men tyvärr kliver den av. Surt men så är det ibland.

En besökare bland näckrosorna
Efter den tappade sutaren så blir det väldigt lugnt och tyst, men så vid halv tio piper larmet till igen. Gött tänker jag men väl framme så möts jag inte av något annat än en liten mört. Efter det så händer inget mer och jag packar ihop en timme senare ungefär.

Blåste rejält
Ett tag framöver nu kommer fredagsfilmen att dyka upp på min facebooksida så kolla in den och klicka gärna på gilla knappen så får ni uppdateringar när något nytt händer på bloggen och på facebook.

Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: