onsdag 18 juni 2014

Mera fodermajs till fiskarna

Idag tar jag en snabb genomgång av fodermajs, hur jag använder dem och hur man preparerar dem.

Fodermajs är billigt och bra till framförallt karpfiske då dessa är ganska hårda även efter man preparerat dem, karpar har dock inga problem att krossa dessa majskorn.
Jag använder dock fodermajs till det mesta i mitt fiske och ska visa hur jag gör.

Fodermajs finns att köpa på bland annat Granngården, men det säljs säkert på fler ställen.
En hink med tillhörande lock är det första som behövs, sen mäts mängden fodermajs upp som man vill tillreda.

Fodermajs uppmätt
Nu är det dags att skölja av dem från all smuts, så slå på ljummet vatten och rör om med en plastslev, häll av vattnet och upprepa ett par, tre gånger. När vattnet inte längre har en massa skal och annat som flyter runt är de redo för nästa steg.

Första rundan med ljummet vatten
Ren fodermajs
Slå på nytt vatten så det täcker all fodermajs ordentligt, sen tar man 1,5 deciliter melass per kilo fodermajs och häller ner i vattnet och rör om med sleven.

1 deciliter melass
Melass och vatten i fodermajs
På med locket och ställ det sedan i tre dagar, kolla av ibland så inte vattennivån hamnar under majsen för då måste det fyllas på så det täcks igen. När tre dagar gått så är det dags att ta fram en stor kastrull så man får plats med mängden i hinken. Koka upp och låt det sedan koka i ca 30 minuter. Se bara till så det inte kokar torrt.

kokas i 30 minter
När det har kokats i ca 30 minuter ska man kunna ta ett majskorn och med lite lagom tryck pressa ihop kornet med fingrarna. Går det så tag bort kastrullen från plattan och häll tillbaka innehållet i hinken. Låt det nu stå i tre dagar igen, gärna ute i solen så det gosar till sig.
När dessa tre dagarna har gått så kan man frysa in dem, jag använder gamla yoggi hinkar.
Det går även bra att ge sig ut på ett pass efter karp då de är klara att använda.

Fodermajs redo för frysen
Nu kommer vi till det sista steget, smyg in till köket och låna matberedaren, men låt inte din sambo eller annan familjemedlem se att man tar den för då kan vad som helst hända!
Eller så görs detta när man är ensam hemma.

Redo för matberedaren
Ner med majsen i matberedaren och kör på full effekt i ca 2 minuter eller tills de har blivit krossat ordentligt. Kör det i omgångar så det inte blir för mycket i på en gång, kan annars sluta med att man måste förklara varför matberedaren är borta!

En omgång klar
Häll över det i en bunke och fortsätt tills allt är klart, sen är det bara att lägga det i burkar eller påsar och frysa in.

Allt krossat och klart
Redo för frysen
Använd det till t.ex mäskning, blanda ner det i mäsket till method feedern eller använd fantasin.

En sista grej bara, ska du använda fodermajs till karpfiske så blanda även ner salt i vattnet, ca 40 gram per kilo fodermajs. Man kan även använda sirap istället för melass, ta då 1,5 deciliter per kilo majs.
När jag ska ha de till annat fiske än karp använder jag enbart melass.
Det går också att köpa billigt på Granngården.
Melass använder jag även vid mäskning, men det tar jag upp i ett senare inlägg.

Skitfiske på er till nästa gång!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: