onsdag 14 maj 2014

Sutaren som kom undan

Som vanligt så öppnar man sina väderappar i telefonen ett par gånger om dagen för att se om det kommer bli bra fiskeväder till helgen, inga undantag förra veckan. I tisdags sa oraklen i telefonen att lördag såg lovande ut, så jag planerade in en träff med sjöns sutare. Det var dock lite som behövdes göras i ordning innan min date. Så det blev att knyta riggar, koka ihop lite partiklar och förbereda spön m.m. Torsdagen kom snabbt, oraklen i telefonen hade ändrat uppfattning om bra fiskeväder och ändrat sig till regn. Men efter en snabb överläggning med mig själv så bestämde jag att de inte skulle regna, så jag begav mig ut i garaget för att blanda ihop en omgång mäsk och ge mig ut till sjön för att mäska upp min tänkta plats.

Färdigt mäsk redo för sjön.


Det blev fredag och oraklen hade ändrat sig igen, nu såg det helt plötsligt lovande ut! Mulet till växlande och svag sydvästlig vind, inget regn. Plockade ihop prylarna, fixade min stickmix och sen packade jag in allt i bilen. Laddade kaffebryggaren och smörade mina mackor, lyxade till det med nötrulle på två av mackorna, de andra fick den sedvanliga osten på sig. Ner med brödbitarna i lådan, blandade i ordning en flaska med apelsinsaft, jag var redo för min date med sutarna. 

Klockan ringde 03:30, gick förvånansvärt lätt att komma ur sängen, gick ut i köket och tryckte på knappen till kaffebryggaren, ställde mig och försökte spana ut genom fönstret om oraklen hade haft rätt eller inte. Inget regn men mulet och termometern visade knappt tio grader, kändes lovande!

Ner med kaffe, saft och mackor i väskan, på med kläder och ut till bilen. Framme vid sjön visade klockan 04:10, packade ur bilen och började göra i ordning allt, klockan han bli 04:50 när båda spöna var ute på sina tänkta platser och dagen började ljusna. Tog fram min termos med kaffe och satte mig i stolen, hällde upp en kopp java och sen började jag titta ut över sjön och min plats efter någon aktivitet.
Kändes som det skulle bli en bra dag då det gick upp någon sutare och rullade i ytan.

Kaffet smakar alltid lite bättre vid sjön.
Platsen blev lugnare efter knappt 30 minuter, tyckte mig se lite bubblor på ytan så fram med kikaren, mycket riktigt så hade något börjat mumsa på mitt mäsk därute. Snart skulle väl larmen skrika eller?

Kikaren är alltid med i väskan för att leta bubbel eller kolla fåglar m.m.
05:30 visade klockan och högra larmet piper i en sån underbar ton och linan bara sprutar av rullen, framme snabbt och det blir bra tyngd i spöt med en härlig fight, första sutaren ligger snart i håven. GÖTT!  

Turens första sutare, härlig paddel till stjärtfena!
Ett par snabba kort och sen tillbaka med krigaren i vattnet, nu var det bara att sätta linan i klippet, hänga på en ny PVA sticka och kasta ut igen. 

PVA stickan på plats.
Tog fram lådan med mina brödbitar och hällde upp lite kaffe till, dags för mig att få mumsa. Efter två mackor så piper det till i mitt vänstra larm, men händer inget mer. Hinner med en macka till och tömma koppen på kaffe, klockan har blivit 06:15. Vänstra larmet skriker i en enda hög ton, framme vid spöt snabbt och möts igen av ett bra motstånd, och snart ligger det ännu en rödögd skapelse på mattan fast hon är snabbt tillbaka i vattnet.

Det var tur jag han med att äta tre mackor och dricka upp mitt kaffe, de närmaste två timmarna är det full fart och jag får upp ytterligare fyra sutare. Men vid halv nio tiden blir det lugnare och jag kan återigen sätta mig i stolen, den sista mackan äts upp och apelsinsaften rinner ner lätt. 
Larmen håller sig tysta och mattan börjar bli torr efter mitt race tidigare.

Mattan börjar torka.
Klockan hinner bli närmare 10:00, det har varit tyst i snart två timmar och tankarna går mot att börja plocka ihop, vänster spö skriker helt plötsligt. Fightas på bra, men från ingenstans rusar sutaren till vänster, får grepp om en liten vassrugg och ganska snart efter är den fri.. kvar står man svärandes, tänker vad hände, svär kanske lite till. Sätter mig i stolen, tar någon klunk saft och tänker, klantskalle! Finns inget att skylla på mer än mig själv, men det går väl inte att vinna varje gång. Sitter en timme till men inget mer händer, så plockar ihop och beger mig hem. Men är ändå nöjd med resultatet, 6 sutare upp och 1 tappad, men den tappade är den man minns längst! 

Ni som läste inlägget om mitt försök på braxen vet att jag nämnde andra sänken och längre riggar. Det gick klart mycket bättre denna gången, så man kan inte alltid skylla på otur!
Skitfiske på er tills nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: