fredag 9 maj 2014

Jakten på Braxen

Förra veckan bestämde jag mig för att sticka ut och försöka få upp en brax eller två. Började med att kolla vädret på flera olika sidor då jag inte riktigt litar på en specifik, fredagen såg lovande ut. Han med att mäska upp ett par gånger innan fredagen, så förhoppningsvis skulle fisken komma in på min tänkta plats.

Ny riggar knöts under veckan, såg till att mina två spön var uppklippade och klara för att kastas ut, nya batterier i larmen. Kvällen innan blandade jag ihop min stickmix och gjorde i ordning några PVA stickor. Kaffebryggaren laddades och mackorna smörades och hamnade i sin låda. Nu var jag redo! 

Fredag morgon, klockan ringde 03:30, upp ur sängen och ut till köket för att få igång kaffebryggaren. Kollade termometern, minus 3 grader. Inte riktigt vad meteorologerna lovade i början av veckan, inte något bra fiskeväder. Men nu var man uppe, köket fylldes med kaffedoft så på med kläderna, slå kaffet i termosen och ner med mackorna i väskan.

Var ute vid sjön lite efter 04:00 och möttes av en härlig syn för ögat.

Gryningen är nära
Plockade ur bilen, satte ihop spön och tacklade upp. Buzzer baren sattes på banksticksen och placerades ut, spoddade ut lite mäsk och sen kastades båda spöna ut på sina tänkta platser. Allt var klart! 

Spöna på sin plats
Klockan visade 04:50 när jag satte mig i stolen och tog fram termos och lådan med mackor, spanade ut över sjön och letade efter tecken på fisk i ytan men insåg snart att de skulle inte vara möjligt länge till, dimman kom snabbt.

Ön försvinner snabbt
Efter tio minuter så piper det till i mitt högra larm, men bara två gånger sen tyst igen. Efter någon minut samma sak igen, så det måste vara fisk på min plats, typiskt linebite. Men tyvärr så blir det tyst och inget händer på en längre stund. Mer kaffe rinner ner och tankarna börjar gå mot att veva in och testa med en annan rigg och bete. Sagt och gjort, vevade in och satte dit två fake corns där de ena bara är ett majskornskal, så man kan fylla det med pasta till exempel.

Mistral Baits bloodworm & fishmeal paste
På med en ny PVA sticka och ut med spöna igen. Nu började dimman lätta lite och solens strålar började sakta kika igenom, temperaturen steg, naturen och sjön började synas igen.

Solen kommer fram bakom dimman

Dimman lättar och sjön syns igen
Runt trettio minuter efter nya riggen hade hamnat i vattnet fick jag ett pip på högra spöt igen, väntade lite och efter ett par sekunder skrek larmet dess underbara ton. Snabbt fram till spöt men det fanns ingen tyngd när jag lyfte upp det. Vad händer? Vevade in och kollade min rigg, såg bra ut så tänkte att jag hade nog bara otur. På med ny PVA och kasta ut till samma ställe igen. Placerade mig i stolen och hällde upp lite kaffe, nu var solen fram så man fick passa på att njuta lite.

Platsen för dagen
Knöt ihop en liten PVA sticka för att se hur snabbt den löste upp sig och hur min stickmix låg på botten. efter ca två minuter så var det perfekt.

Stickmix
Klockan tickade på i sitt vanliga tempo, larmen förblev tysta och nu var den lilla visaren när nio, dags att packa ihop och åka hem till vardagens bestyr med jobb. Jag blev utan Braxen denna tur men ska snart ut igen, hoppas på lite varmare väder till nästa gång. 

Men det där med otur som jag nämnde innan tror jag inte på, har funderat lite kring mina sänken och längden på min rigg jag använde vid denna tur. Nästa tur blir riggen något längre och sänkena får bli grippa modell.

Tills nästa inlägg önskar jag er skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: