onsdag 11 juni 2014

Solig söndagsmorgon

I söndags blev det ett pass igen, alltid speciellt att få vara ute vid sjön när solen går upp.
Klockan ringde 03:00, bilen var packad sedan dagen innan, med andra ord var det bara att vänta in kaffebryggaren så termosen kunde fyllas med det svarta guldet. Lite innan 04:00 var jag framme och hade lastat ur bilen. Solen började så sakta komma fram och bjöd på dagens första strålar, riktigt härligt.

Man blir aldrig besviken.
Ganska omgående var riggarna på sina platser, termosen kom fram och dagens första kaffe smakade fantastiskt bra ihop med att se dagen vakna till liv.

Lätt dimma och ett svagt ljus, dagen börjar vakna

Det hinner bara gå femton minuter så tar det ton i ena larmet, en liten brax har fattat tycke för min rigg och får syna håvnätet innan den åter får friheten. Nollan spräckt, men det var sutare jag ville få på kroken. Kastade ut igen och hoppades på att det inte skulle bli ett brax rally. Ganska omgående fick jag ett dropback, men det blev tyst igen. Sen blev det ett par pip då och då, beslutade för att veva in då jag anade att en liten mört eller sarv hade gjort ett dumt beslut.

En liten rackare
Krokade av och lät den lille få simma hem igen. Satte mig i stolen och tog fram mina mackor och värmde mig i solen som kommit upp en bit, väcktes dock snabbt av ett dropback och ytterligare en liten brax hade fattat tycke för min rigg.

En liten gynnare till brax
Funderade lite vad jag skulle göra för att slippa braxen, istället för att gömma kroken inne i method feeder bollen lät jag kroken vara lös under, sprayade godisbollen med Bag ´em Red Krill och krokbetet fick sig en dusch också.

Se om sutaren gillar detta då
Båda spöna var återigen på sin plats, det började bli varmt o skönt ute, klockan började närma sig 07:00.

Solen värmer gott
Efter trettio minuter så blir det en hög ton i ena larmet, möts av bättre motstånd och äntligen har en sutare hittat mitt krokbete.

En prickig liten skönhet
Den lille rackaren bjuder på en bra fight och lyckas snurra ett par varv runt några näckrosor, men snart ligger den på mattan, ett par snabba bilder och sen har den åter sin frihet.
Min ändring kanske gjorde skillnad, jag väljer att tro så för efter knappt 20 minuter så tar det ton igen och ytterligare en sutare får syna insidan av håven.

Klockan har hunnit bli lite efter åtta, varmt och gott och det är full fart i och kring vassen, lekbestyren är i full gång.

Plaskar bra strax utanför vassen
Mitt i all uppståndelse så tar larmet ton, möts av motstånd men tyvärr går den av ganska omgående. Men femton minuter senare tar samma spö fart, denna gången går det bättre och dagens tredje sutare ligger i håven. Känns gott när man gör en ändring och det ger resultat, sen är det svårt att bevisa att ändringen gjorde skillnaden, men som i allt fiske så måste man tro på det man gör.

Klockan tickar på och larmen förblir tysta, vid tio börjar jag packa ihop. Ett spö får ligga kvar till absolut sist, jag hör om baitrunnern börjar ticka. Femton minuter senare så ser jag i ögonvrån att linan gungar till och sträcks snart ut, rullen börjar ticka. Efter några rusningar mot vass och näckrosor lyckas jag få den i håven. Ser att den är lite större än de jag fått tidigare, snabb vägning visar 2003 gram, ingen bjässe men för denna sjön är det en bra vikt.
Så jag är nöjd med morgonen.

dagens största, tyvärr dålig bild

Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: