torsdag 22 maj 2014

Sommartider

Jag bestämde mig i början av förra veckan att försöka följa upp mitt hektiska sutarpass helgen innan, så satt med mina väderappar och studerade, helgen såg lovande ut så lördag morgon bokades in. Som vanligt är det alltid lite som måste förberedas, riggar måste knytas, det ska mäskas, självklart är det slut med förberedda partiklar i frysen så det ska göras i ordning. Inte lätt och vara fisketokig alltid! Torsdag var jag nere vid sjön och mäskade ut ca 2 kg gotte till fiskarna, min plan började ta form.

Fredagskväll fixades de sista sakerna och bilen packades, nu var man redo och fiskesuget var som vanligt skyhögt! Sömn är lätt överskattat så klockan väckte mig 03:15, hoppade lätt upp ur sängen och ut till köket, ner med termos, mackor och saft i väskan. På med kläderna och snart var man framme vid sjön. Vilken mottagning, solen var på väg upp så himlen bjöd på ett riktigt vykort.

Bra start på dagen!
Efter man varit förtrollad en kort stund av naturens under så var det dags att få fram spön, riggar, larm o.s.v. Men snart så var allt på sin plats och riggarna låg på de tänkta platserna. Återigen kom kameran fram, det hade övergått till en mer mystisk ton, dimslöjorna vandrade över sjön.

läcker syn när dimslöjorna vandrar fram.
När jag står och beundrar skådespelet väcks jag av ett skrikande larm, snabbt framme och möts av lite motstånd, efter en kort fight så ligger snart dagens första sutare på mattan, det tog 10 minuter.

Dagens första, ingen jätte men alltid välkommen.
Tänkte att detta skulle nog bli en bra dag. Fixade till linan i klippet, på med ny PVA sticka och sen var det tillbaka på samma plats igen. Fram med termos och mackor, inga lyxmackor denna gången, fick hålla mig till ost. Men det mesta smakar bra utomhus. Tiden går och larmen förblir tysta, börjar fundera på vad jag ska göra, då skriker det i ena larmet, ett klassiskt dropback, och efter en odramatisk fight så landas det en brax på dryga halvkilot. Den är snabbt tillbaka.

En liten gynnare till brax.
Efter ett par minuters funderande på varför sutarna inte vill vara med och leka så bestämmer jag mig för att prova en annan rigg på ena spöt, byter även dipp till betet. Jag dränker mitt bete med Monster Crab dipp och sen ut på samma plats som braxen kom upp på, kanske kunde få en bättre brax om inte sutarna vill leka iallafall. Solen har letat sig upp en bit nu, klockan börjar närma sig 07:30.

Solen letar sig längre upp på himlen.
Femton minuter senare så tar larmet ton på den nya riggen och dippen, fast fisk och efter en bra fight så kommer sutare nummer två i håvnätet.

Dagens andra sutare på mattan.
Dessvärre så blir det lugnt igen, men det petas en del på grejorna alltså är det fisk är på plats så jag låter riggarna ligga kvar.

Snart så...
Håvnätet solar sig i väntan på napp.

En timme efter förra sutaren så piper det till ett par gånger i larmet, sen blir det en hög ton och tredje sutaren är krokad, samma spö som tidigare. Ändringen gav resultat då det andra spöt fortfarande varit tyst. Vevar in och byter till samma uppsättning på båda och sen ut på samma platser igen, lite mer kaffe kommer fram och nu värmer solen på riktigt gott. Sommarvärme!

Nya riggen gav bra resultat!
Igen förblir mina larm tysta och värmen ökar ordentligt, sitter och mår allmänt gott i stolen med solen i ansiktet. Klockan börjar närma sig 10:00, dags att plocka ihop då jag lovat att vara hemma vid halv elva. Börjar plocka ner allt men låter ena spöt ligga kvar, hade nämligen ett pip i larmet strax innan. När nästan allt är nerpackat så hör jag hur baitrunnern börjar ticka sakta, sen tar de fart! Framme snabbt och möts av en sutare i andra änden, härligt! Halvvägs in händer det där tråkiga, fisken lossnar! Vevar in och kollar riggen, funderar lite varför och hur. Får snart en idé som det ska filas på hemma och ska testas nästa pass.
Är ändå nöjd med dagen, svårfiskat men ändringen räddade nog min dag och nya riggen fungerar, med lite små ändringar och den blir kanon!

Skitfiske på er tills nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: