tisdag 6 januari 2015

Äntligen ismete

Tillslut kom kylan till södra Småland, även om det bara var ett kort besök hann jag med ett ismetepass på nyårsafton. Jag började kontrollera isen redan ett par dagar innan så jag var säker på att det skulle hålla när jag väl begav mig ut. Dagen innan nyårsafton hade jag 10 centimeter kärnis så det får man vara väldigt nöjd med.

Dagarna innan spenderades även med att gå igenom all utrustning så allt var kontrollerat och fungerande. Bilen packades dagen innan, mackor fixades och jag stoppade även ner en lussekatt.

Klockan ringde vid sex tiden, kaffe bryggdes och blåbärssoppa värmdes, sen var allt klart för avfärd.
Jag var ute på isen lite efter sju och började borra hål och placera ut mina spön, efter en stund var allt klart. Satte mig i stolen och tog fram termosen med kaffe, det är något speciellt att sitta på isen och kolla på sina vippor och lyssna efter ljudet av en bjällra.
Ismete är en metod jag verkligen gillar, men det kan bli mycket väntande vissa dagar så det där berömda pannbenet är bra att ha. Men andra dagar får man springa på dubbelfäll och gäddorna är som galna.

Äntligen så kom isen
När jag gick ut på isen var temperaturen kring noll, men ganska snart steg den ett par grader och dimman började komma. Den lilla snön som låg på isen smälte snabbt och byttes ut mot ett lager av vatten.

Blev rejält blött på isen
Det gick närmare två timmar och några flytt av spön innan första fället kom, när jag kom fram så stod gäddan still. Drog lite försiktigt i linan och fick svar i andra änden och lite lina lämnade rullen. Men insåg ganska snabbt att en liten snipa hade tagit betesfisken. Mothugg sattes in och snart så kom det upp en liten gädda ur hålet som jag krokade av snabbt och bad den att istället hämta farmor.

Lugnet återfanns igen och blåbärssoppan kom fram, värmer och smakar gott på isen. Gick ytterligare en timme innan nästa fäll kom och samma sak upprepade sig som innan och den lilla gäddan fick snabbt sin frihet åter. Hann precis få dit ny betesfisk innan spöt bredvid fällde men igen så var det en snipa som tog min betesfisk.

Min plats för dagen med lite vindskydd från land
Jag flyttade ett par spön närmare en sten och det tog inte mer än tre minuter innan första fället kom, väl framme så lämnade det lite lina från rullen. Mothugg sattes in, men igen var det en mindre gädda. Dock något större än de tidigare betesfisk-tjuvarna. Tio minuter senare fäller det andra spöt jag flyttade men det var inte min dag utan en liten gädda hade återigen tagit betesfisken.

Efter tre minuter kom det ett fäll på det här spöt
Eftersom det var nyårsafton var min fisketid begränsad så vid 13 började jag packa ihop och snart var pulkan full med prylar igen och det vara bara till att börja vandra in mot land.

Pulkan är packad och klar för hemfärd
Men det var riktigt skönt att få vara ute och fiska igen även om resultatet blev magert och smått.

Skitfiske på er till nästa gång!

2 kommentarer:

  1. Jag tackar för bilden på tafsskydd av rörisolering, ska provas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite så :) Fungerar perfekt, slipper man tackla upp och ner i kylan utan kan göra det hemma i värmen. Går ju även snabbare att få i ordning på alla spöna!

      Radera

Configuration After installing, you might want to change these default settings: